De garnalencampagne: niet achter het net gevist
Marine Stewardship Council België

DOEL
Awareness
OPDRACHT
social media,
campagne,
content plan & creatie
JAAR
’18


Marine Stewardship Council, kortweg MSC, is een non-profitorganisatie die instaat voor de de certificatie van duurzame visserij. Al jarenlang ijveren ze via verschillende maatregelen voor oceanen boordevol leven. Eén van die inspanningen is communicatie en meer specifiek sensibilisering van het grote publiek. Door vis te kopen die het MSC-label draagt ben je namelijk zeker van een duurzame afkomst, en daarmee het in stand houden van een gezond visbestand op onze planeet. MAQUINA fungeert als ondersteunende partner in dit verhaal, en hielp mee in de bewustmakingscampgne voor duurzaam gevangen garnalen.
Social media als drijfveer
Geen beter kanaal om een sensibiliseringscampagne op poten te zetten dan social media. Dankzij gerichte targetting en specifieke nichecommunicatie zijn we in staat doelgroepen op een erg relevante en bijna persoonlijke manier aan te spreken. We hoeven je vast niet te overtuigen van de positieve impact daarvan op de resultaten van de campagne.



Bereik, interesse, interactie
Het land met één van de grootste grijze garnalenconsumpties ter wereld overtuigen om vanaf nu enkel nog garnalen met het MSC-label te kopen. Toegegeven: er zijn makkelijker opdrachten om je werkweek mee te beginnen. Samen met de marketingafdeling van MSC vertaalden we de eerder gevoerde Nederlandse campagne naar een Belgische variant. Maar MAQUINA zou MAQUINA niet zijn mochten we hier geen eigen toets aan gegeven hebben. Dankzij doordachte targetting en de specifieke inzet van social media-advertenties bereikten we een grote en tegelijk ook erg geëngageerde doelgroep.
Creatieve contentcreatie
Creativity drives content. Het is een baseline die we bij MAQUINA niet zomaar hebben bedacht. We zijn ervan overtuigt dat creativiteit zorgt voor beter aanvaardbare, originelere en meer resultaatgerichte communicatie. Voor deze garnalencampagne haalden we dan ook alles uit de kast. Samen met MSC en het culinair projectbureau Alle Dagen Honger ontwikkelden we content in zowel woord, beeld als video voor verschillende social mediaposts, advertenties en landing pages.

