branding

marketing

het belang van goede fotografie: pak je publiek met de lens

Je doelpubliek bereiken, overtuigen en vasthouden? Dat doe je met visueel sterke marketinginspanningen. Fotografie is dan ook onlosmakelijk verbonden met een geslaagde marketingcampagne. 

fotografie is geen luxe maar een must in marketing

Alles wordt visueler. In tijden waarin TikTok en Instagram populairder zijn dan ooit, kan je niet anders dan de aandacht trekken. Mensen willen geïnformeerd, geïnspireerd en geëntertaind worden en dat moet met visueel aantrekkelijke verhalen gebeuren. Fotografie is hier een heel belangrijk onderdeel in. Foto’s nemen lijkt dan wel eenvoudig, toch is het dat niet altijd. Waarom je hierop moet inzetten? Dat doen we hieronder uit de doeken.  

het belang van goede fotografie

Je doelpubliek bereiken, overtuigen en vasthouden? Dat doe je met visueel sterke marketinginspanningen.
Waarom? Omdat degelijke fotografie drie doelen dient:

  • De kracht van een ‘first impression’ ofwel visuele aantrekkingskracht 
    Mensen zijn sowieso al visueel ingesteld en reageren sterker op beeld, dan op tekst. Een pakkende foto trekt dus van nature meer aandacht. Je kan interesse wekken en emoties oproepen met een sterk beeld. Het zorgt er voor dat je je onderscheidt van de concurrentie.
     
  • Het versterkt je merkimago
    Jouw branding bestaat uit veel aspecten, zoals onder andere de typografie, maar ook fotografie is een zeer belangrijke factor. Jouw merkimago breng je heel snel over via beeld. Het geeft je identiteit, waarden, normen en verhaal weer. Wil je professionaliteit, creativiteit, authenticiteit of eender welke andere waarde uitstralen? Dan kan met het juiste beeld.
     
  • Het vertelt een verhaal 
    Aansluitend: goede fotografie heeft de kracht om een verhaal te vertellen naar je publiek. Beelden roepen emotie op en laten een indruk na op je doelgroep. “Een beeld zegt meer dan duizend woorden”, is niet voor niets een gekende one-liner. Het is een waarheid als een koe en ja, ook dat is een alledaagse one-liner :-)

de juiste beelden creëren impact

Inzetten op professionele fotografie heeft dus wel degelijk een nut. Maar welke impact mag je verwachten? 

  • Trek aandacht en verhoog betrokkenheid
    Tekst en beeld versterken elkaar. Op alle media: op je website, op sociale media, in een catalogus of folder … Visueel aantrekkelijke foto’s trekken aandacht en geven je publiek de goesting om meer te lezen en in actie te schieten. Een goede afwisseling tussen beeld en tekst nodigt altijd uit om verder te lezen. Hoe beter het beeld, hoe meer betrokkenheid je kan verwachten bij je content.
  • Merkconsistentie
    Consistente fotografie zorgt voor herkenning. Het draagt bij tot de opbouw van een sterk merk en een grotere merkherkenning. Je typografie, je tekst en je beeld moeten een samenhangend geheel vormen in een herkenbare stijl, kleurenpalet en compositie. Enkel zo kan je jouw identiteit herkenbaar neerzetten. Over alle kanalen en dragers heen.
  • Trek de juiste doelgroep aan
    Jij weet welke doelgroep je wil bereiken, maar hoe spreek je hen aan? De juiste fotografie speelt in op de stijl, waarden en interesses van jouw doelgroep. Wil je jongeren bereiken? Durf dan opvallen met jouw fotografie. Ga voor flashy, durf eruit te springen. Is jouw doelgroep een zakelijker en klassieker publiek? Dan kies je beter voor elegantie en klasse. Durf een emotionele band op te bouwen met je publiek. Enkel zo weet je hun aandacht te grijpen en vast te houden.

5 nuttige tips voor goed beeldmateriaal

nu, allemaal makkelijk gezegd, maar hoe zet je dit allemaal om in fotografie die jouw marketinginspanningen impactvoller maakt? 

 
  1. Investeer in professionele fotografie
    Zeker met de kwalitatieve smartphonecamera’s die vandaag op de markt zijn. Toch maakt een professionele fotograaf echt een verschil voor merken die zich willen onderscheiden. Hoogwaardige beelden maak je met professionele mensen en materiaal. De beelden worden ook vaak nog nabewerkt. Daar kan een iPhone camera niet tegenop … Bovendien heeft een professionele fotograaf ook oog voor compositie en legt hij het juiste kader vast in functie van je boodschap.
     
  2. Leer je doelgroep kennen.
    Wil je een band opbouwen met je doelgroep? Meten en vragen is weten. Wat drijft hen? Begrijp je wie ze zijn en wat hen aanspreekt? Zorg voor aansluitende beelden die inspelen op hun interesse en levensstijl.
     
  3. Authenticiteit is belangrijk.
    Hou de zaken simpel en oprecht. Ongecompliceerde composities, authentieke foto’s die niet té sterk bewerkt zijn en echte mensen. Dat werkt. (Fashion er buiten gelaten) Hou het geloofwaardig en ‘real’ en kies, waar mogelijk, voor mensen uit jouw bedrijf. Vermijd dan ook stockfoto’s. Iedereen kent de vibe die ze uitstralen en velen voelen dat ook meteen.
     
  4. Kwaliteit is belangrijk (maar een bepaalde kwantiteit ook).
    Wie voor een professionele fotograaf kiest, hoeft hier niet zelf bij stil te staan, maar toch: een foto hoort scherp, goed belicht en van hoge resolutie te zijn. Weet bovendien dat je nooit genoeg fotomateriaal hebt. Je hebt je sociale media te vullen, je moet een folder, catalogus, beursstand, advertentiecampagne, website, blog … Zorg dat je hier niet overal dat ene beeld moet gebruiken.
     
  5. Weet dat je niet voor alle kanalen eenzelfde formaat nodig hebt.
    Facebook advertenties komen in vierkant, staand en liggend formaat. Stories? Staand formaat. Blog? Paginabreed. Advertentie in de krant? A4 … Kortom: sta al tijdens de fotografie stil bij de benodigde formaten en zorg dat je ofwel van alles wat voorziet, ofwel beelden neemt die makkelijk te versnijden zijn.
     
  6. Test en analyseer.
    Durf experimenteren en ga na wat werkt voor jouw doelgroepen. Hoe zeer je ze ook denkt te kennen, het kan nooit kwaad om iets nieuws te proberen. Denk aan verschillende type beelden, verschillende composities of bewerkingen. Gebruik ze en meet de impact ervan. Zo kan je analyseren welke foto's de meeste betrokkenheid genereren.

Ntriga pakt je doelpubliek bij de kraag

Zoek je een partner die jouw merk weet vorm te geven door middel van goed gemikte fotografie? Dan is Ntriga het bedrijf dat je zoekt. Wij verzorgden de (campagne)fotografie voor merken in de meest uiteenlopende sectoren en pasten ze meteen toe in hun marketingstrategie. We houden hierbij het bedrijf, haar waarden en de identiteit in het achterhoofd.

breng je visueel verhaal naar een hoger niveau met Ntriga !