#DuidelijkeNavigatieInJeShop
(in)Store Communication
Duidelijke navigatie in de winkel is belangrijker dan je denkt.
Ken je dat gevoel, dat je in een winkel komt en veel te lang moet zoeken voor je datgene vindt dat je nodig hebt? Frustrerend. Want we hebben nooit tijd… Vanuit MAQUINA vinden we dit ook een heikel punt. Daarom helpen we winkelpunten bij het creëren van duidelijke store communication. Het is belangrijk dat jouw winkel aantrekkelijk & overzichtelijk is om klanten te informeren en te overtuigen, maar hoe zorg je hiervoor?
Navigeren in een winkel
Als consument wandel je door de winkel en wil je ook heel snel vinden wat je nodig hebt, daarom is het ook belangrijk dat de consument snel relevante en gemakkelijke informatie kan raadplegen om te weten welke afdeling hij nodig heeft. Een belangrijke communicatietool in de winkel is dus de navigatie. Bewegwijzering (navigatie) zorgt er voor dat de klant sneller producten vindt die voldoen aan zijn/haar noden. Het is niet nodig om ellenlange teksten te voorzien, maar wel eenvoudige, korte, herkenbare en niet te vergeten leesbare info die snel en makkelijk te verwerken zijn door de klant.

Plaatsing is ook belangrijk. Wat wil je dicht bij de kassa om nog even snel te overtuigen om mee te nemen? Wat moet bij elkaar staan en vult elkaar aan? Het winkelpunt vraagt dus een logische indeling want dat beïnvloedt het gedrag van de klant en of hij/zij al dan niet een aankoop voltooit. Wanneer men lang moet zoeken naar bepaalde zaken geeft de klant het op en gaat hij of zij volgende keer ergens anders of koopt het misschien wel online. Indeling is een deel van de service en is dus zeker en vast ook een doorslaggevend punt opdat de klant loyaal blijft.
Wanneer een klant niet meteen vindt wat hij nodig heeft of er zijn vragen over een bepaald product is het goed dat hij weet waar hij terecht kan voor informatie. Het is daarom ook belangrijk dat duidelijk staat aangegeven waar de infobalie is.
Help je bezoekers en inspireer
Het kan al eens voorkomen dat de klant niet goed weet wat hij exact nodig heeft of hij zoekt een oplossing voor zijn probleem en heeft hierbij hulp nodig. Dit is hét moment om informatie te bieden aan de consument, zodat die snel geholpen wordt. Dit kan via verschillende communicatietools:
- — folders, stickers, schermen met videobeelden die de info tonen
- — wobblers waarop acties van producten worden meegegeven
- — samplings, tastings, demonstraties kunnen hierbij ook helpen
- — duidelijke promo’s of promo corners
- — shop in shop (merkgebonden)
- — advies van de winkelmedewerkers zelf (aan de hand van een korte presentatie of graag gegeven uitleg)
Het hoeft niet alleen maar productinformatie te zijn die je meegeeft aan klanten via signalisatie, maar je kan bijvoorbeeld ook zorgen voor een ontspannende hoek of ruimte. Denk hierbij aan de aanduiding/inkleding van een koffiehoek, in de stijl van de winkel. De klant kan even neerzitten en genieten van een gratis koffie of watertje. Een consument apprecieert een relaxe sfeer.


Vergeet buiten niet
De winkelinrichting binnen is van groot belang, maar de zichtbaarheid buiten is minstens even belangrijk. Wanneer een consument op zoek is naar jouw winkel en het niet meteen kan vinden, dan kan er al enige irritatie ontstaan en dat willen we natuurlijk niet. Het is dus belangrijk om ook buiten voor goede en duidelijke signalisatie te zorgen. Dit kan aan de hand van vlaggen maar ook branding aan of voor de gevel. Bestickering aan de ramen kan ook extra aandacht trekken.

Nog een stapje verder
Rijden er ook bedrijfswagens rond? Vergeet ook deze niet te voorzien van de branding die in de winkel terugkomt, op die manier zorg je telkens opnieuw voor uniformiteit en herkenbaarheid. Maar ook de brochures, presentaties naar klanten op verplaatsing toe, gadgets en dergelijke moeten in dezelfde lijn liggen.
Heb jij een winkel en wil je die efficiënter gaan inrichten, maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt?
Wil je jouw bedrijf meer zichtbaarheid geven?
Ben je op zoek naar de creatieve partner die je kan ondersteunen?
En wil je dat ons creatief team samen met jou hierover meedenkt?
Neem dan contact op met ons en we plannen een afspraak in om vrijblijvend jullie plannen te bespreken.
stuur ons een mailtje, dan plannen we een vrijblijvend gesprek in


