UX-design van een innovatieve planningstool
Constante optimalisatie van Prixo’s branding, user experience & design
DOEL
User experience design
OPDRACHT
branding,
ux-design,
webdesign,
frontend development
JAAR
2019-2020
Responsive branding
De branding van een digitaal product brengt enkele stevige uitdagingen met zich mee. Je opdracht stopt namelijk niet bij het creëren van een herkenbare identiteit. Die identiteit moet naadloos worden doorgetrokken in de vormgeving van de tool op zich. En dat gaat verder dan een leuk kleurtje en passend font.
For starters: het gebruik van je logo. Meer nog dan een ander merk moet het logo in verschillende contexten, en dus ook formaten, kunnen worden gebruikt. Van out-of-home affiches tot de favicon van je site of de icon voor je app. Elk van deze situaties schept eigen vereisten. En met enkel het schalen van een logo kom je ‘r niet. We nemen daarom het volledige gebruik van je brand bij de start onder de loep, en zorgen dat die futureproof is. Zo schakel je makkelijk mee met eventuele toekomstige vraagstukken.



Design systems

De gefaseerde ontwikkeling van een softwareplatform zorgt voor een continue nood aan designaanpassingen. Of het nu gaat om het ontwerpen van een nieuwe functionaliteit of het doorvoeren van optimalisaties of wijzigingen, de visuele stijl van het merk moet bewaakt blijven. Maquina geeft daarom de voorkeur aan het werken met een design system.
Een design system valt te vergelijken met een brandbook, maar dan specifiek voor digitale producten.
Je kan zo’n design system zien als een digitaal bestand waarin alle verschillende vormelijke elementen van een design apart worden omschreven. Elk type button, melding of tekstblok wordt in dit bestand opgeslagen. Het grote voordeel hieraan is dat je heel snel een design van een nieuwe functionaliteit kan vormgeven zonder de kleur, afstand of grootte van een button te controleren. Het resultaat: een uniforme én efficiënte merkbeleving.

Prototyping
De ontwikkeling van een SaaS-platform — ofte software as a service — verloopt steeds sterk gefaseerd. Meer nog dan bij het design van een website moet bij het ontwerp van zo’n platform rekening gehouden worden met de wensen van de eindgebruiker. Prixo gaat er prat op de meest gebruiksvriendelijke planningstool op de markt te zijn. En dat betekent: ontwerpen, testen, feedback verzamelen en bijsturen. Over and over again.
Voor de ontwikkeling van de eerste versie, de MVP of minimum viable product, starten we met een clickable prototype. Via specifieke en gespecialiseerde tools wordt een interactieve versie van het eerste design gemaakt. Hierdoor kan virtueel door de tool worden geklikt zonder ook maar een letter code te hebben geprogrammeerd. Ideaal dus voor je eerste user testing.


Heb je hulp nodig bij het opzetten, stroomlijnen of verbeteren van je digitale klantenervaring?