Recruteren: stof tot nadenken
Recruteringscampagne voor Sunconfex
DOEL
Campagne
OPDRACHT
design sprint
creative direction,
campagne,
cross media tools
JAAR
’19
Groei, groei, groei
Sunconfex kende jaar na jaar een stevige groei en vestigde zich zo als Europese topspeler in de markt van textiel voor zonnewering. Die groei had zo z’n gevolgen: om aan de vraag te kunnen tegemoetkomen moest de productie overschakelen van een één- naar een tweeploegensysteem. Geen topspeler zonder topteam, dus ging Sunconfex samen met MAQUINA op zoek naar een strategie om bijna 50 nieuwe medewerkers aan te werven. En we verklappen het al even voor u: het werd een recruteringscampagne mét succes!

Design sprint voor een recruterings (HR)campagne
Dat een recruteringscampagne of HR campagne meer voeten in de aarde heeft dan louter een knap campagnebeeld is niets nieuws onder de zon. Om er zeker van te zijn dat we vertrokken van correcte en onderbouwde informatie organiseerden we een design sprint samen met de medewerkers van Sunconfex. Open brainstorm-, prototype- en feedbackmomenten waaraan zowel onze creatieven als teamleden van Sunconfex deelnemen.
Kennis in je bedrijf gebruiken voor je recruteringscampagne
Hoe vrolijk en losjes het ook mag lijken, een brainstorm is veel meer dan een gezellige get-together waar in groep wat losse ideeën worden gespuid. Eerst en vooral werd gezorgd voor een correcte representatie van de doelgroep: zowel management, servicemedewerkers als teamleden uit de productieomgeving werden bij de brainstorm betrokken. Samen met hen doorliepen we een duidelijk vooraf bepaald stappenplan om tot de juiste input te komen. En of dat resultaat opleverde. Liet jij recentelijk bijvoorbeeld je vacatureteksten even checken door iemand die reeds die job uitoefent in het bedrijf?
De held achter de schermen
De producten van Sunconfex zijn halffabrikaten. De doelgroep verleiden met het eindproduct was er dus niet bij. In plaats daarvan spelen we dit element uit in een woordspeling. Werken bij Sunconfex is zowel letterlijk als figuurlijk werk achter de schermen. Anders dan bij traditionele recruteringscampagnes kiezen we ervoor de gezichten net te verstoppen. De animaties waarbij het scherm net niet hoog genoeg oprolt om de volledige persoon te herkennen doen hun werk als bijhorende visuele teaser.


Tools for the job
De campagne werd via verschillende dragers en kanalen naar buiten gebracht: van traditionele affiches tot een variatie aan advertenties via social media. Maar het best renderende kanaal? Het team medewerkers van Sunconfex dat mee de campagne ondersteunde. Van een sticker op je wagen tot het verspreiden van de campagnebeelden: het team liep er vol trots mee te koop. En ook dat is een voordeel van zo’n design sprint: door je team actief bij campagnes te betrekken, voelt iedereen zich er ook nauwer mee verwant.

Resultaat van deze HR campagne
Het resultaat van de campagne kunnen we best toelichten aan de hand van een anekdote. Naast vaste medewerkers ging Sunconfex ook op zoek naar een aantal jobstudenten om bij te springen in de razend drukke zomerperiode. Na minder dan de helft van de looptijd moest de campagne rond vakantiejobs vroegtijdig worden stopgezet. De reden? Alle vacatures waren ingevuld en de aanvragen bleven toestromen.
