Interactief beursconcept voor APOK op Belgian Roof Day
DOEL
Interactief beursconcept
OPDRACHT
creative direction,
webdesign,
beursconcept en uitrol,
JAAR
2021
Afgelopen vrijdag, 26 november, stond onze klant APOK op de Belgian Roof Day beurs. Deze Belgian Roof Day is in de eerste plaats een contactbeurs. APOK biedt de dakwerker en gevelspecialist een totaalpakket van producten en diensten aan, zowel in hun filialen als via de online winkel. Met hun 30 filialen zijn zij niet enkel de grootste verdeler maar ook marktleider van dak- en gevelmaterialen in België. Hun klant is dakdekker, gevelbekleder, aannemer, projectontwikkelaar, …
Op deze beurs wilde onze klant niet specifiek producten of grondstoffen tonen, maar vooral het familiale karakter van APOK als specialist naar voren brengen. Het doel van dit beursconcept was het aantrekken van (potentiële) klanten met de focus op “APOK – dicht bij de klant”, maar ook hun NIEUWE online klantenzone “myAPOK” moest in de belangstelling staan.
MAQUINA mocht hiervoor het volledige beursconcept uitwerken. We kunnen je al meegeven dat dit goed werd onthaald bij zowel onze klant als de bezoekers van de beurs. Maar hoe hebben we dit aangepakt?
Duidelijke en gerichte communicatie
Je staat nooit alleen op een beurs, dus het is belangrijk om een beursstand te creëren die in één oogopslag weergeeft wat je wil communiceren naar je bezoekers toe. Zorg er ook voor dat jouw beursstand boven de anderen uitsteekt. Dat is dan ook meteen de reden waarom we vanuit MAQUINA een interactieve installatie hebben voorgesteld. Fun en interactie, maar ook een onderscheidend element verzekerd.
Bekijk een filmpje op de Linkedinpagina van APOK !
De beursstand zelf was ingekleed met baches die kort en bondig beschreven wat APOK wilde meegeven, maar het allerbelangrijkste doel voor hen? Een persoonlijk gesprek aangaan met hun (potentiële) klanten.


Interactie & amusement creëren op de beursstand.
Op de beursstand plantten we een spelinstallatie, meerbepaald een wervelwindcabine, volledig gebrand in de APOK stijl. In zo’n wervelwindcabine moet men plaatsnemen en zoveel mogelijk bepaalde flyers vangen. Hier hebben we dan meteen de link gelegd naar myAPOK. Via myAPOK zijn alle administratieve zaken zoals orders en facturen gemakkelijk terug te vinden en te beheren. Daarom koppelden we aan de wervelwind de slogan vast: “ Vaste grond onder je voeten in de wervelwind van orders en facturen” .
Hieraan hebben we een wedstrijd gelinkt. Wie de meeste myAPOK flyers kon vangen maakte kans op een prijs. Maar om niemand teleurgesteld van de beursstand te laten stappen, werd er voor elke deelnemer ook een toffe gadget voorzien.
‘Maquina stelde ons een creatief concept voor om een belangrijk project te introduceren op een beurs. Het concept was symbolisch, origineel, creatief en interactief en trok de juiste aandacht van onze doelgroep. We zijn heel tevreden over dit beursconcept en over de samenwerking’
Emilie Braeckman — Marketing Apok


Minisite
Het is hierbij belangrijk dat alle gegevens van de deelnemers van de wedstrijd werden bijgehouden zodat er natuurlijk een winnaar uit de bus kan komen. Bijkomend was de insteek van de beurs ook om een beter beeld te kunnen vormen naar beleving en het imago van APOK bij de klanten. We hebben daarom een responsive minisite opgezet.
Via de minisite werd het mogelijk om alle gegevens van de deelnemers bij te houden, enkele vragen te stellen over hun APOK ervaringen en nadien de persoon met de meest gevangen myAPOK flyers als winnaar aan te duiden.
Om dit alles in goede banen te leiden, een woordje uitleg te kunnen geven over de wedstrijd en de mensen te motiveren om deel te nemen, werd een vriendelijke event-hostess ingezet die via een tablet alle deelnemers registreerde.

Sta jij binnenkort op een beurs en ben je nog op zoek naar een creatieve agency die kan ondersteunen bij het realiseren van een beursconcept?
Of heb je nood aan een team die actief meedenkt met jou en je bedrijf?