branding

Papier: de verdoken kracht in design

Papier is het tactiele element van vormgeving. Lees meer over hoe papier je grafisch design omhoog kan tillen.

Papier voor bijbels, kranten en brochures

Papier heeft de mogelijkheid om je design van een extra indruk te voorzien. Nog voor je prospect of klant je brochure of folder openvouwt krijgt hij een eerste indruk mee door het gevoel ervan in z'n handen. Voelt de folder ondanks het beperkt aantal pagina's toch dik en stevig aan? Is de brochure van die textielfabrikant precies op stof gedrukt? Papier is het tactiele element van vormgeving. Het is de manier bij uitstek om een extra gevoel mee te geven aan de beleving van je drukwerk.

Welk papier je precies gaat gebruiken hangt af van de aard van je dienst en de omvang en oplage van je drager. We nemen hier je favoriete krant en de Bijbel als voorbeelden. Een krant verschijnt bijna dagelijks, wordt in gigantische oplages gedrukt en kost in vele gevallen minder dan twee euro. Bovendien worden kranten met de post aan huis gebracht of nemen lezers 'm mee op de trein. Dik papier of een zwaarder gramgewicht is dan ook uit den boze. In plaats daarvan wordt gekozen voor een erg licht, ongestreken en niet of weinig gebleekt papier. Licht, goedkoop en weinig opdikkend. Alles wat een krant nodig heeft dus.

Voor de Bijbel daarentegen moet uit een ander vaatje worden getapt. In tegenstelling tot een krant wordt zo'n boek wel langer dan een dag bijgehouden. Maar ook hier weer is zwaar of opdikkend papier geen optie: de grote hoeveelheid tekst & pagina's zou het boek anders namelijk zo goed als onhandelbaar maken. Daarom wordt in veel gevallen gekozen voor flinterdun, licht en wit gebleekt papier met een erg laag gramgewicht. Zo blijft ook een klepper van meer dan 600 bladzijden perfect handelbaar.

Grafisch design afstemmen op je papiersoort

Dat is dan dat. In plaats van de standaard halfmatte maco kiezen we voor de volgende brochure voor een specialer en tactieler papier. Done deal? Niet helemaal!

Het papier dat je kiest heeft in zekere mate ook invloed op het grafisch design van je publicatie. Zo zijn er ongestreken, en dus ruwere, papiersoorten die sterk zuigend zijn. De vezels in deze papiersoorten zijn minder hard tegen elkaar geperst, waardoor ze de drukinkt als het ware opzuigen en tussen de vezels door verspreiden. Haarfijne lijntjes of een minimalistisch 'light' font zijn dan ook geen goede opties. De inkt zal uitlopen en zorgen voor een rommelig resultaat. Zo zijn er nog tal van zaken die een invloed kunnen hebben op het uiteindelijke resultaat.

Laat je daarom bijstaan door een grafisch designer die van wanten weet met potlood, digitale muis én papier!