menu

Wat je als Belgische KMO écht moet onthouden van #WWDC17

WWDC, ofte de Apple Worldwide Developers Conference is steevast de hoogmis voor iedere zichzelf respecterende multimediafanaat. Het is dan ook hét moment waarop de jongens uit Cupertino hun nieuwe ontwikkelingen, soft- en hardware aan de wereld voorstellen. Gezien de geschiedenis van het event, waarop onder andere de iPod, iPhone en iPad werden bekendgemaakt, is het best logisch dat de creatieve sector de show met argusogen volgt. En ja, show. We durven er namelijk onze hand voor in het vuur steken dat de productpresentaties minimum even goed georchestreerd zijn als de gemiddelde Vegasshow van Céline Dion.

De toekomst is gesproken en bestaat niet echt

Althans, zo zou je de productpresentatie van gisteravond kunnen samenvatten. Apple zet met de Homepod nog meer in op het doorgedreven gebruik van Siri. Siri, de bot die je met voice command orders kan geven. Om een playlist te starten, het verkeer te lezen of zelfs gewoon om een praatje te maken over het weer.

Daarnaast gaat Apple met de nieuwe lijn Macs ook de VR — virtual reality — tour op. Met Metal 2 bereidt de computerfabrikant zich stevig voor op de doorbraak van virtual reality toepassingen, augmented reality tools en machine learning. Boeiend allemaal, maar eerlijk: dat was niet wat ons marketinghartje sneller deed slaan.

Webshop met miljoenen producten

De — voor ons althans — grande finale zat ergens verstopt in de presentatie van iOS11. Samen met het nieuwe operating system voor de mobiele Apple toestellen komt namelijk een redesign van de App store. Een kanttekening, zegt u? Au contraire, mon ami!

Met letterlijk een paar miljoen producten en een veelvoud aan downloads is de App store één van 's werelds meest succesvolle webshops. Het doorvoeren van een nieuw design, vaak met bijhorende vernieuwde navigatiestructuur, is dan ook hoegenaamd geen klein bier. Je kan ervan op aan dat aan dit redesign maanden en maanden van research en prototyping vooraf zijn gegaan. En net daarin zit een interessante les voor onze Belgische KMO's.

Why join the navy if you can be a pirate?

Het redesign van de App store komt ruim op tijd. Geen haan die ernaar had gekraaid als de online applicatiewinkel nog een half jaar of zelfs langer op hetzelfde elan had verdergebreeën. De reden is eenvoudig: het doet prima wat het moet doen. Helaas is dat ook een redenering die we te vaak in onze Belgische bedrijfsvoering tegenkomen. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen: ook wij moeten soms uit een comfort zone worden getrokken. Maar zou het niet fijn zijn om even de Steve Jobs in onszelf naar boven te halen en te starten met de verbetering van een product nog voor problemen de kop opsteken? Is je branding nog mee met z'n tijd of heeft je logo een opfrisbeurt nodig? Zijn alle communicatietools op elkaar afgestemd, of zit hier nog teveel verschil in? Is je point-of-sale nog een goede weerspiegeling van de kwaliteit van je product of dienst? Durf dingen in vraag te stellen om ze te verbeteren. Zo wisselen we met z'n allen van het ontwikkelen naar het innoveren. Of zoals Steve het ooit zo mooi zelf heeft gezegd: "Why join the navy if you can be a pirate?".

Maquina reclamebureau team

Met Maquina en je user feedback aan de slag

Eerlijk, wij kunnen niet wachten om met een nieuwe uitdaging aan de slag te gaan. Voel jij je ook geïnspireerd om met je communicatie de innovatieve toer op te gaan? Dan zijn wij graag de stuurman op jouw piratenschip, cap'tain!

Neem snel contact met ons op. We bekijken graag je vraag!