menu

Wat is crossmedia en hoe helpt het je marketing verder?

Wat is crossmedia?

Crossmedia is afkomstig uit de marketing- en communicatiewereld. Het is een begrip dat aangeeft dat verschillende mediakanalen geïntegreerd gebruikt worden om een boodschap tot bij de consument of klant te brengen. De klassieke kanalen werken vooral offline, terwijl crossmedia gebruik maakt van de verschillende gekende kanalen om de boodschap te versterken. Kanalen zoals printmedia, tv & radio, maar ook van mobiele netwerken en het internet. Denk maar aan Facebook of applicaties op de iPad. Het is eigenlijk hoe jouw communicatie moet zijn de dag van vandaag en hoe media werkt vandaag. Denk maar even, als je televisie kijkt, hoe vaak ben ook nog eens bezig op smartphone, op laptop of tablet? We zijn tegenwoordig constant crossmediaal bezig. Dus waarom daar niet op inspelen?

Het doel van crossmedia

Net zoals andere tools uit de marketingwereld heeft crossmedia als voordeel het bereiken van een groter publiek. Het gebruik van de verschillende mediakanalen moet er voor zorgen dat er een meerwaarde geleverd wordt. Door de consument te betrekken, ontstaat er een grotere interactie en vergroot de klantenbinding. Een ander voordeel is dat er verschillende zaken kunnen gemeten worden. Alles wat online gebeurt is meetbaar bij enkel drukwerk heb je dit niet.

Let op, een boodschap die via meerdere kanalen loopt is geen crossmedia. Een campagne valt pas onder crossmedia wanneer er effectief een meerwaarde gecreëerd wordt, zoals het versturen van een sms tijdens een tv-show voor televoting, uitleg via video ter verduidelijking van een artikel, onmiddellijk online aankopen of online actuele informatie opvragen en zo meer. Het is eerder een interactieve beleving van het merk of product. Het is het creëren van een verhaal (story) die door meerdere kanalen wordt beleefd waardoor de klant nauwer betrokken geraakt.

 

crossmedia2-optie.jpg

De voordelen van crossmedia.

Het grootste voordeel van crossmedia is dus betrokkenheid en interactie met de klant. Zoals eerder vermeld wordt hierdoor de klantenbinding versterkt. Anderzijds kan via crossmedia en het gebruik van meerder kanalen een grotere doelgroep bereikt worden. Verder kunnen apps en sms’en ook financiële opbrengsten binnen brengen.

Waar heb je crossmedia al gezien?

Je kent zeker en vast zelf al wat voorbeelden van crossmedia. Heb jij onlangs gestemd via sms op het Eurovisie Song Festival? Of heb je ooit een ‘hopelijk’ winnende code vanop een blikje cola ingevuld op hun website? Dan heeft crossmedia ook jou al bereikt. Het kan ook verder gaan. Denk maar aan Shazam die gebruikt wordt om een reclame op tv te streamen en deze brengt je dan tot bij de website. Of het scannen van een QR-code of een beeld van een affiche die je extra interactie brengt, de mogelijkheden met crossmediale campagnes zijn legio.

Heb je vragen over crossmedia campagnes of hulp nodig bij je communicatie?

Samen met Maquina breng je jouw verhaal tot bij je de juiste personen.