menu

Wat is een marketingconcept en hoe helpt het jouw zaak vooruit?

Het marketingconcept moet jouw onderneming ondersteunen in het behalen van je vooropgestelde doelen. Daarvoor is het nodig om eerst de wensen en behoeftes van de doelmarkt te bepalen. Een uitgediept marktonderzoek is hierbij aangewezen. Daarna kun je beter de verwachting van tevredenheid in vullen dan je concurrenten.

Marketingconcept uitwerken Maquina

Wat is een marketingconcept?

Een marketingconcept bestaat uit verschillende onderdelen. De belangrijkste onderdelen hiervan zijn:

  • Marketingplan
  • Visueel concept
  • Rode draad (of tone-of-voice)

Hoe meer je jouw marketingconcept uitwerkt en hoe meer onderscheidend je marketingconcept is, hoe makkelijker het je doelgroep zal kunnen bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het marketingconcept van Apple. Zij slagen erin een volledige community op te richten rond hun merk. Blijf inspelen op de behoeftes van je doelgroep en zorg voor een open communicatie.

Het marketingplan, de kern van je concept

In jouw marketingplan zorg je voor een opsomming van alle acties die je als bedrijf zal ondernemen om je doelmarkt te benaderen. Een goed uitgedacht marketingplan draagt bij aan je succes en zorgt ervoor dat je doelen m.b.t. winstgevendheid makkelijker behaald worden
Een marketingplan omvat vele zaken. Deze belangrijke stappen helpen je daarbij:

marketingconcept maquina

De eerste stappen focussen zich op jouw bedrijfsniveau:

  1. Bekijken en vaststellen van de uitgangspositie
  2. Situatieanalyse uitvoeren en de huidige markt in kaart brengen
  3. Uitvoeren van een SWOT-analyse om jouw positie te bepalen
    = Oplijsten van sterktes en zwaktes intern, opportuniteiten en bedreigingen extern.
  4. Uitwerken van een confrontatiematrix waarin je de resultaten uit je SWOT-analyse gebruikt om opossingen te vinden. Bv: een opportuniteit dat een zwakte kan opheffen.
  5. Het bepalen van je doelpubliek (segmentatie van de markt) en van de bedrijfsdoelen
  6. Vervolgens jouw bedrijfsstrategie bepalen

Deze actiepunten vinden plaats op het vlak van marketing:

  1. Het bepalen van de marketingdoelstellingen, let erop dat deze meetbaar zijn
  2. Het ontwikkelen van de marketingstrategie, en daaruit voortvloeiend:
  3. Specificiëren van de marketinginstrumenten:
    Welke tools zet je in om je marketingdoel te bereiken? Meestal zal dit een mix zijn tussen online en offline tools: advertenties, brochures, campagnebeeld, website, microsite, affiliate, social media, ... 
  4. Het maken van een activiteitenplan, dit omvat alle marketingacties die ondernomen zullen worden. Zowel acties op reclamevlak als sociale media en website
  5. Analyse, feedback en bijsturing.
SWOT analyse - Maquina

Het visueel concept en tone-of-voice

Met het visueel concept, bedoelen we het campagnebeeld of centrale beeld dat je onderneming moet kenmerken. Denk hierbij aan de kerstman van Coca Cola die elke winter terug keert. Dit is één van hun campagnebeelden en visuele concepten die de rode draad vormen doorheen hun marketing. De tone-of-voice is rood en plezier. In elke campagne wordt de nadruk gelegd op plezier hebben. De altijd herkenbare rode huisstijl is een gevolg hiervan. Ook de website, flyers, affiches en ga zo maar door. Alles is op elkaar afgestemd en vormt één geheel.

Waarom overstappen naar een nieuw marketingconcept?

We hebben nu reeds enkele zaken opgesomd waarom het belangrijk is om een goed marketingconcept te ontwikkelen. Hier tonen we nog enkele redenen waarom het nu tijd is om jouw marketingconcept bij te stellen of te vernieuwen:

  • Niet bereiken van jouw doelmarkt.
  • De lancering van een nieuw product of dienst.
  • Stijgende concurrentie die je voor wil blijven.
  • Veranderende behoeften van je klanten.
  • Naamsbekendheid verhogen of verduidelijken van je marktpositie.

Hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw marketingconcept?
Maquina helpt je met de volledige uitwerking.

Contacteer ons voor meer informatie!