menu

Huisstijl & Branding - Al dan niet volgens de regels van de kunst

Van logo tot huisstijl en bedrijfsidentiteit.

Een huisstijl of bedrijfsidentiteit: daar kan je weken of maanden over doorbomen, of je kan kiezen voor de stiefmoederlijke behandeling en het eerste het beste kleurtje en lettertype bij elkaar gooien met een stockfoto erbij. Klaar is Kees! Wij zouden echter geen van beide extremen aanraden, we zijn voorstander van volgende aanpak:

Ontwerp huisstijl - Branding

1. Zet eerst je huisstijl en identiteit neer

Denk er geen weken of maanden over na, maar leg je huisstijl of bedrijfsidentiteit wel éérst vast voor je aan je communicatiedragers begint. Niks zo vervelend voor je webbouwer dan halverwege de ontwikkeling het hele kleuren- en lettertypepalet te moeten omgooien. Dragers zoals vlaggen, brochures of ander drukwerk zijn nog minder gewillig voor aanpassingen: eenmaal ze gedrukt zijn, is er geen weg terug. Met een doordachte stijlgids ivm het logo en de huisstijl weet iedereen die volgt in de communicatie waaraan ze zich moeten houden.

 

2. Kies voor een register en sfeer

Net zoals taal een register heeft, heeft een huisstijl dat ook. Speelse fonts, flamboyante vormen en opvallende kleuren zijn misschien minder aangewezen voor een verzekeringsmaatschappij , maar in de speelgoedbranche kunnen alle kleuren van de regenboog dan weer wel. Aan het zakelijke uiteinde van het spectrum kan een welgekozen, stijlvol lettertype zelfs al voldoende zijn, en aan het speelse uiteinde kan je kiezen voor een mascotte (een dolfijn, beer, zeemeermin) die je dan ook in andere communicatie kan uitspelen. Elke branche heeft een eigen imago en identiteit, een passende corporate identity.

3. Kies al dan niet voor kleur in je huisstijl

Met kleur kan je knallen (het rood van Coca Cola), of ook sereen zijn (het wit en zilvergrijs van Apple). Niks verkeerds mee, want beide logo’s staan overal ter wereld in zowat alle logo top 10-lijstjes. Uiteraard liggen ook heel wat andere kleuren voor de hand: groen wordt vooral gebruikt in de land- of tuinbouwsector, blauw wordt al snel met zakelijkheid geassocieerd, en kleuren zoals geel en oranje zullen kinderen aanspreken. Ook hier kan zwart-wit voldoende zijn; denk maar aan het logo van Mercedes-Benz. Raadpleeg enkele kleurengidsen om te zien welk kleur best bij jouw imago en corporate identity aansluit.

The Meaning of Colors - Betekenis van de kleuren

4. Kies voor leesbaarheid

Al te knotsgekke ideeën creëren visuele drukte en dat is nefast voor een huisstijl. Hoe langer je bedrijfsnaam, hoe meer je moet opletten. Speel ook niet té veel met de fonts of de letters, want anders wordt het een spelletje abstracte namen raden. Een welgemikte font of een grafisch element, al dan niet gecombineerd, kan al ruim voldoende zijn: denk maar aan Nike en zijn swoosh – die kunnen apart of samen worden gebruikt. Hou ook wat ‘lucht’ over voor een eventuele baseline, zodat die niet verstikt onder de visuele zwaarte van logo en font.

5. Vergeet regel 1-4

Zoals altijd met grafische richtlijnen: tart deze regels als het eindresultaat sterker is dan wanneer je binnen de lijntjes kleurt!

Daag ons vooral niet uit, of juist wel ;-)

Zelf een identiteit nodig die jouw imago en de juiste visie uitstraalt? Bekijk even onze creaties. 'If you like what you see': contacteer ons vandaag nog op hello@maquina.be of bel ons op 051 14 01 74. We creëren een huisstijl volgens de regels van de kunst (of lappen die vierkant aan onze laars).