Notice: Undefined index: blog_id in /data/sites/web/maquinabe/www/blog.php on line 8

Notice: Undefined index: blog_id in /data/sites/web/maquinabe/www/blog.php on line 36

Notice: Undefined index: seo_title in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 259

Notice: Undefined index: seo_title_attribute in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 260

Notice: Undefined index: seo_mod_rewrite in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 261

Notice: Undefined index: seo_noindex in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 262

Notice: Undefined index: seo_nofollow in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 263

Notice: Undefined index: seo_description in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 264

Notice: Undefined index: seo_keywords in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 265

Notice: Undefined index: seo_canonical in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 266

Notice: Undefined index: seo_noarchive in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 267

Notice: Undefined index: seo_nosnippet in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 268

Notice: Undefined index: seo_noodp in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 269

Notice: Undefined index: seo_noimageindex in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 270

Notice: Undefined index: seo_notranslate in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 271

Notice: Undefined index: seo_extra in /data/sites/web/maquinabe/www/core/system/core/functions.php on line 272
- Maquina
menu


Notice: Undefined index: blog_title in /data/sites/web/maquinabe/www/blog.php on line 396


Notice: Undefined index: blog_id in /data/sites/web/maquinabe/www/blog.php on line 405

Wat is crossmedia?

Crossmedia is afkomstig uit de marketing- en communicatiewereld. Het is een begrip dat aangeeft dat verschillende mediakanalen geïntegreerd gebruikt worden om een boodschap tot bij de consument of klant te brengen. De klassieke kanalen werken vooral offline, terwijl crossmedia gebruik maakt van de verschillende gekende kanalen om de boodschap te versterken. Kanalen zoals printmedia, tv & radio, maar ook van mobiele netwerken en het internet. Denk maar aan Facebook of applicaties op de iPad. Het is eigenlijk hoe jouw communicatie moet zijn de dag van vandaag en hoe media werkt vandaag. Denk maar even, als je televisie kijkt, hoe vaak ben ook nog eens bezig op smartphone, op laptop of tablet? We zijn tegenwoordig constant crossmediaal bezig. Dus waarom daar niet op inspelen?

Het doel van crossmedia

Net zoals andere tools uit de marketingwereld heeft crossmedia als voordeel het bereiken van een groter publiek. Het gebruik van de verschillende mediakanalen moet er voor zorgen dat er een meerwaarde geleverd wordt. Door de consument te betrekken, ontstaat er een grotere interactie en vergroot de klantenbinding. Een ander voordeel is dat er verschillende zaken kunnen gemeten worden. Alles wat online gebeurt is meetbaar bij enkel drukwerk heb je dit niet.

Let op, een boodschap die via meerdere kanalen loopt is geen crossmedia. Een campagne valt pas onder crossmedia wanneer er effectief een meerwaarde gecreëerd wordt, zoals het versturen van een sms tijdens een tv-show voor televoting, uitleg via video ter verduidelijking van een artikel, onmiddellijk online aankopen of online actuele informatie opvragen en zo meer. Het is eerder een interactieve beleving van het merk of product. Het is het creëren van een verhaal (story) die door meerdere kanalen wordt beleefd waardoor de klant nauwer betrokken geraakt.

 

Tot voor kort stond 'Wil Je Sporten' bekend als 'Fit4Business'. Een bedrijf dat sportieve events organiseert voor andere bedrijven. Met 'Wil Je Sporten' wordt de doelgroep iets verbreed naar groepen die sportief voor de dag willen komen, maar niet noodzakelijk in een bedrijfscontext.

Midden in de naamsverandering werd 'Wil Je Sporten' echter al aangezocht door Rexel, een grootleverancier in elektronisch toebehoren, om een spinningevent te organiseren ten voordele van Kom Op Tegen Kanker. Dit tijdens een roadshow in Vlaanderen en Wallonië.

 

coca-cola-1218688960720.jpg

Iedereen is het erover eens. Wanneer je goed wil overkomen op professioneel vlak, moet je zorgen voor een duidelijke communicatie en presentaties. Je wil dat je doelgroep een bepaald beeld of gevoel over houdt. We kunnen dus zeggen dat je als bedrijf wil dat je imago past bij de boodschap die je wenst over te brengen bij je klanten. Daarvoor moet je uniformiteit uitstralen en die kun je bereiken met een goede huisstijl.

Tegenwoordig is het voor bedrijven belangrijk om kostenbesparend te werken, maar er toch voor te zorgen dat ze blijven bouwen aan hun imago en meerwaarde bieden aan hun klanten en aandeelhouders. Marketing budgetten zijn vaak de eerste waar er gesnoeid wordt en daarom is het belangrijk om originele manieren te vinden om aan reclame te doen. Branding van voertuigen met graphics of stickers is hier een goed middel voor. Laat jouw wagenpark opvallen via branding!

Je hoort er vaak over praten, direct mailings worden steeds minder gedaan omdat mensen ze minder ‘hip’ vinden of reeds genoeg ‘reclame’ in de brievenbus vinden.

Maar een goede direct mailing campagne blijft de aandacht trekken, en wij bij Maquina geven je enkele tips om van jouw papieren mailingcampagne een succes te maken!

Van logo tot huisstijl en bedrijfsidentiteit.

Een huisstijl of bedrijfsidentiteit: daar kan je weken of maanden over doorbomen, of je kan kiezen voor de stiefmoederlijke behandeling en het eerste het beste kleurtje en lettertype bij elkaar gooien met een stockfoto erbij. Klaar is Kees! Wij zouden echter geen van beide extremen aanraden, we zijn voorstander van volgende aanpak:

Elke marketeer droomt ervan om zijn klanten te laten dromen van zijn product. Of die dromen een beetje waar te maken. Verschillende technieken onder de vlag ‘augmented reality’ kunnen die dromen al wat waar maken, of het inlevingsvermogen van de klant een duwtje in de rug geven. 

Door het toenemende belang van de online wereld in ieders leven, lijkt het alsof velen het belang van echte publiciteit zoals magazines en tijdschriften op de proef plaatsen. Maar we weten allemaal dat print een medium is dat nog steeds leeft. De online publicaties hebben hun plaats gevonden, naast deze in tijdschriften en magazines.

De voordelen van adverteren in magazines en tijdschriften

Magazines en tijdschriften hebben meerdere voordelen die het interessant maken om te adverteren. We hebben er hier enkele voor je op een rijtje gezet:

 

Buzzwords. Die marketingjongens zijn er dol op. User experience, ideation, co-creation, prototyping en design thinking. OMG, right? Hoewel we bij Maquina niet meteen fan zijn van zo'n spelletje buzzword bingo, zijn we wel te vinden voor de laatste term in de hierboven genoemde opsomming. Design thinking. Kort door de bocht: denk als een designer om ook niet-design gerelateerde problemen oplossen. We leggen je in onderstaande blogpost kort uit wat, hoe en waarom je het maar best ook overweegt.

Denken als een designer

Denken als een designer. Dat is de basis van design thinking (of wat had u gedacht). Om uit te leggen waarom dit precies nuttig kan zijn voor je merk of communicatieplan halen we er eerst en vooral enkele quotes bij.

 

Het marketingconcept moet jouw onderneming ondersteunen in het behalen van je vooropgestelde doelen. Daarvoor is het nodig om eerst de wensen en behoeftes van de doelmarkt te bepalen. Een uitgediept marktonderzoek is hierbij aangewezen. Daarna kun je beter de verwachting van tevredenheid in vullen dan je concurrenten.

Brand identity of corporate identity is de manier waarop je bedrijf, merk of organisatie zich identificeert en positioneert. Maar je identiteit vertelt ook wat de consument van je merk mag verwachten. Voldoe jij als brand aan je beloftes? Wordt kwaliteit gegarandeerd? Wordt een beleving aangeboden?

Het moet één van de hardnekkigste vooroordelen op gebied van webdesign zijn. We hebben meerdere producten of diensten in ons aanbod, dus moeten die in een slider op de homepage worden getoond. Dat een slider esthetisch iets kan toevoegen aan je site staat buiten kijf. Of het ook een garantie is op een betere conversie durven we te betwijfelen. Wij lijsten even enkele voor- en nadelen en best practices voor je op.

Visuele aantrekkingskracht met een carrousel of slider

Het wordt al lang gezegd, gebruik geen sliders. Per slide dien je namelijk rekening te houden met een viertal seconden om ‘m voldoende leesbaar te houden. Vier slides in je carrousel staan dus voor +/- 16 seconden. En laat dat nu net tijd zijn die bezoekers op je site niet hebben. Hoe sneller informatie kan gescand en gevonden worden, hoe beter. En toch zijn er uitzonderingen, in volgende sectoren bijvoorbeeld:

In de reeks #creativeculture wil Maquina een inzicht geven in de werking van een creatief agency om zo, in co-creation met haar klanten, betere en vernieuwende acties op poten te zetten. In deze blogpost breken we een lans voor de vrije rol van de designer in je communicatieplan.

Vrijheid, blijheid

We geven het grif toe: het is niet makkelijk om een soms volslagen onbekende creatieve spring-in-'t-veld carte blanche te geven. Je hebt allicht wel enkele horrorverhalen gehoord van briefings die totaal werden genegeerd of creatieve concepten die in de verste verte niet aansloten bij wat de oorspronkelijke vraag was. Zonde van je tijd, je budget en je goed humeur. Vaak zijn deze verhalen echter, minstens een tikkeltje, overdreven. Een beetje vrijheid of 'creatieve speelruimte' kan tot onverwachte, verrassende en prima resultaten leiden.

Het is om die reden dat bij Maquina, tijdens brainstorms, in eerste instantie niet te sterk wordt gefocust op zaken als budget of technische haalbaarheid. Hierdoor verval je snel in het denken binnen bestaande mogelijkheden. Een dooddoener voor de creativiteit. En wees eerlijk: je bent toch op zoek naar een unieke marketingactie?

Brief niet het hoe, maar het wat en waarom

De brainstorm bij ons op kantoor, die begint eigenlijk al bij jou in de vergaderzaal. Tijdens eerste verkennende gesprekken zal je ons vaak vragen horen stellen over de doelen die je voor ogen hebt. Wat is de bedoeling? Waarom net die doelgroep? Kan je me vertellen waarom je niet voor bioscoopreclame te vinden bent? Die vragen stellen we niet om blaadjes te vullen of om tijd te rekken, maar om jou als klant en je beoogde resultaten beter te leren kennen.

Die doelen, hopes en dreams vertaalt de project manager naar een interne briefing. In maximum enkele minuten worden zo strategen, marketeers en designers verteld wat precies de opzet van de campagne moet zijn. Overbodige of vanzelfsprekende informatie laten we achterwege: 'de advertentie moet passen binnen de huisstijl van het merk'. Zo focussen we op de doelen, niet op de limieten. En hup, de creatieve trein is vertrokken.

Tips voor een creatieve briefing en dito resultaat

  1. Vertel zo kort mogelijk wat het uiteindelijke doel van de campagne is.
  2. Omschrijf de stijl die je voor ogen hebt, maar verlies je niet in details.
  3. Zijn er duidelijke no-go's? Geef ze gerust mee.
  4. Overtuigen we je klant met emotionele of rationele argumenten?
  5. Praat, spreek of zing tegen ons: jouw feedback zorgt voor sneller resultaat.

Eerlijk nu: wanneer was de laatste keer dat je de tijd hebt genomen na te denken over het papier waarop die brochure zal worden gedrukt? En dan hebben we het niet enkel over het gramgewicht van het papier. Heb je dat nog niet gedaan? Lees dan zeker verder. Papier heeft namelijk meer invloed op je imago dan je oorspronkelijk zou denken.

Papier voor bijbels, kranten en brochures

Papier heeft de mogelijkheid om je design van een extra indruk te voorzien. Nog voor je prospect of klant je brochure of folder openvouwt krijgt hij een eerste indruk mee door het gevoel ervan in z'n handen. Voelt de folder ondanks het beperkt aantal pagina's toch dik en stevig aan? Is de brochure van die textielfabrikant precies op stof gedrukt? Papier is het tactiele element van vormgeving. Het is de manier bij uitstek om een extra gevoel mee te geven aan de beleving van je drukwerk.

Welk papier je precies gaat gebruiken hangt af van de aard van je dienst en de omvang en oplage van je drager. We nemen hier je favoriete krant en de Bijbel als voorbeelden. Een krant verschijnt bijna dagelijks, wordt in gigantische oplages gedrukt en kost in vele gevallen minder dan twee euro. Bovendien worden kranten met de post aan huis gebracht of nemen lezers 'm mee op de trein. Dik papier of een zwaarder gramgewicht is dan ook uit den boze. In plaats daarvan wordt gekozen voor een erg licht, ongestreken en niet of weinig gebleekt papier. Licht, goedkoop en weinig opdikkend. Alles wat een krant nodig heeft dus.

Voor de Bijbel daarentegen moet uit een ander vaatje worden getapt. In tegenstelling tot een krant wordt zo'n boek wel langer dan een dag bijgehouden. Maar ook hier weer is zwaar of opdikkend papier geen optie: de grote hoeveelheid tekst & pagina's zou het boek anders namelijk zo goed als onhandelbaar maken. Daarom wordt in veel gevallen gekozen voor flinterdun, licht en wit gebleekt papier met een erg laag gramgewicht. Zo blijft ook een klepper van meer dan 600 bladzijden perfect handelbaar.

Grafisch design afstemmen op je papiersoort

Dat is dan dat. In plaats van de standaard halfmatte maco kiezen we voor de volgende brochure voor een specialer en tactieler papier. Done deal? Niet helemaal!

Het papier dat je kiest heeft in zekere mate ook invloed op het grafisch design van je publicatie. Zo zijn er ongestreken, en dus ruwere, papiersoorten die sterk zuigend zijn. De vezels in deze papiersoorten zijn minder hard tegen elkaar geperst, waardoor ze de drukinkt als het ware opzuigen en tussen de vezels door verspreiden. Haarfijne lijntjes of een minimalistisch 'light' font zijn dan ook geen goede opties. De inkt zal uitlopen en zorgen voor een rommelig resultaat.

Zo zijn er nog tal van zaken die een invloed kunnen hebben op het uiteindelijke resultaat. Laat je daarom bijstaan door een grafisch designer die van wanten weet met potlood, digitale muis én papier!

WWDC, ofte de Apple Worldwide Developers Conference is steevast de hoogmis voor iedere zichzelf respecterende multimediafanaat. Het is dan ook hét moment waarop de jongens uit Cupertino hun nieuwe ontwikkelingen, soft- en hardware aan de wereld voorstellen. Gezien de geschiedenis van het event, waarop onder andere de iPod, iPhone en iPad werden bekendgemaakt, is het best logisch dat de creatieve sector de show met argusogen volgt. En ja, show. We durven er namelijk onze hand voor in het vuur steken dat de productpresentaties minimum even goed georchestreerd zijn als de gemiddelde Vegasshow van Céline Dion.

De toekomst is gesproken en bestaat niet echt

Althans, zo zou je de productpresentatie van gisteravond kunnen samenvatten. Apple zet met de Homepod nog meer in op het doorgedreven gebruik van Siri. Siri, de bot die je met voice command orders kan geven. Om een playlist te starten, het verkeer te lezen of zelfs gewoon om een praatje te maken over het weer.

Daarnaast gaat Apple met de nieuwe lijn Macs ook de VR — virtual reality — tour op. Met Metal 2 bereidt de computerfabrikant zich stevig voor op de doorbraak van virtual reality toepassingen, augmented reality tools en machine learning. Boeiend allemaal, maar eerlijk: dat was niet wat ons marketinghartje sneller deed slaan.

Webshop met miljoenen producten

De — voor ons althans — grande finale zat ergens verstopt in de presentatie van iOS11. Samen met het nieuwe operating system voor de mobiele Apple toestellen komt namelijk een redesign van de App store. Een kanttekening, zegt u? Au contraire, mon ami!

Met letterlijk een paar miljoen producten en een veelvoud aan downloads is de App store één van 's werelds meest succesvolle webshops. Het doorvoeren van een nieuw design, vaak met bijhorende vernieuwde navigatiestructuur, is dan ook hoegenaamd geen klein bier. Je kan ervan op aan dat aan dit redesign maanden en maanden van research en prototyping vooraf zijn gegaan. En net daarin zit een interessante les voor onze Belgische KMO's.

Why join the navy if you can be a pirate?

Het redesign van de App store komt ruim op tijd. Geen haan die ernaar had gekraaid als de online applicatiewinkel nog een half jaar of zelfs langer op hetzelfde elan had verdergebreeën. De reden is eenvoudig: het doet prima wat het moet doen. Helaas is dat ook een redenering die we te vaak in onze Belgische bedrijfsvoering tegenkomen. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen: ook wij moeten soms uit een comfort zone worden getrokken. Maar zou het niet fijn zijn om even de Steve Jobs in onszelf naar boven te halen en te starten met de verbetering van een product nog voor problemen de kop opsteken? Is je branding nog mee met z'n tijd of heeft je logo een opfrisbeurt nodig? Zijn alle communicatietools op elkaar afgestemd, of zit hier nog teveel verschil in? Is je point-of-sale nog een goede weerspiegeling van de kwaliteit van je product of dienst? Durf dingen in vraag te stellen om ze te verbeteren. Zo wisselen we met z'n allen van het ontwikkelen naar het innoveren. Of zoals Steve het ooit zo mooi zelf heeft gezegd: "Why join the navy if you can be a pirate?".

Designers passen zich aan aan het medium waarvoor ze moeten ontwerpen. Maar de laatste jaren veranderden de media heel snel.

Als designer kreeg je een tiental jaar terug met de komst van breedband internet de kans om je volledig uit te leven online. Geen oplossing was te zwaar om de merkbeleving zo spannend en interessant mogelijk te maken. Nu moeten we dringend opnieuw rekening houden met de laadsnelheid van de websites die we bouwen.

crossmedia2-optie.jpg
Logo-ontwerp en rollup-banners

Identiteit, imago en huisstijl

Iedere onderneming heeft zijn eigen persoonlijkheid of identiteit, namelijk de corporate identity genaamd. Van Riel stelt: “Corporate identity is de presentatie van de organisatie: het impliciet en expliciet afgeven van signalen waarmee de organisatie haar eigen unieke kenmerken blootgeeft door middel van gedrag, communicatie en symboliek.”.

Om een bedrijf een identiteit te geven, moeten verschillende zaken op elkaar afgestemd zijn. De communicatie die naar buiten gedragen wordt moet consistent zijn met het gedrag van de organisatie en de manier waarop het zijn huisstijl naar buiten brengt.

Advertentiemogelijkheden met ‘vehicle branding’

Elke dag passeren we met onze wagen duizenden personen. Dit kunnen potentiële klanten zijn voor jouw bedrijf. Met wrapping of het kleven van stickers op je wagen zorg je ervoor dat je gezien wordt.

Branding van het wagenpark wordt al lang gedaan en heeft nog steeds zijn nut! Zo stelt een studie van de ATAR het volgende:

  • 75% van alle mensen kreeg een eerste indruk van een bedrijf door een vracht(wagen) met belettering te zien.
  • 91% van alle personen zagen opvallende reclame’s op beletterde wagens en konden die zich de dag erna nog herinneren.
  • Bijna 1/3 van alle mensen zouden hun aankoop laten afhangen van de indruk die ze kregen door bestickerde /gewrapte wagens.
  • Beletterde / gewrapte wagens zijn de makkelijkste manieren om opgemerkt te worden over een volledig gebied.

 

Difitec Selfmailer

Het uitzicht van je mailing campagne

  • Zorg dat je omslag opvalt
    Er zitten elke dag tientallen enveloppen in de brievenbus, wees daarom origineel en zorg voor een omslag die opvalt. Dubbel zo groot of geef ze een opvallende kleur. Experimenteer met andere materialen dan papier. Alles is goed om een hogere respons te halen op jouw direct mailing campagne.

  • Prikkel de zintuigen, maak het voelbaar
    Wat de ogen zien, wordt versterkt door het voelen. Dat is niet anders bij een direct mailing campagne. Denk maar aan een business kaartje waar het lettertype in reliëf gedrukt is en voelbaar is. Het vraagt om aandacht. Want zoals men weet is het enkel een eerste indruk die nablijft.

Ontwerp huisstijl - Branding

1. Zet eerst je huisstijl en identiteit neer

Denk er geen weken of maanden over na, maar leg je huisstijl of bedrijfsidentiteit wel éérst vast voor je aan je communicatiedragers begint. Niks zo vervelend voor je webbouwer dan halverwege de ontwikkeling het hele kleuren- en lettertypepalet te moeten omgooien. Dragers zoals vlaggen, brochures of ander drukwerk zijn nog minder gewillig voor aanpassingen: eenmaal ze gedrukt zijn, is er geen weg terug. Met een doordachte stijlgids ivm het logo en de huisstijl weet iedereen die volgt in de communicatie waaraan ze zich moeten houden.

 

Augmented reality - Maquina
magazine marketing advertentie Maquina
  • Doelgroep: Tijdschriften en magazines zijn publicaties die zich richten op specifieke doelgroepen. Richten ze zich op tienermeisjes, foodies, 50 plussers of op een andere doelgroep, de kans is groot dat jouw doelgroep te bereiken is via een magazine dat aansluit bij jouw bedrijf. Reclame in deze specifieke magazines is een efficiënte manier om mensen te bereiken die reeds geneigd zijn om belangstelling te tonen in de diensten of producten die jij aanbiedt.
  • Brede verspreiding: Tijdschrift abonnementen bereiken mensen over het hele land. Het gebeurt ook vaak dat tijdschriften doorgegeven worden aan meerdere mensen of dat je ze terugvindt in de wachtkamer van dokters of tandartsen.
  • Langdurig bereik: Tijdschriften worden, in tegenstelling tot een krant, niet meteen weggegooid nadat ze uitgelezen zijn. Vele mensen slaan ze nog eens open of hergebruiken een oud tijdschrift. Dit betekent dat jouw advertentie opnieuw leeft en gezien wordt.
  • Respect voor print advertenties: Door de inburgering van online reclame, zijn surfers op hun hoede voor reclame advertenties op het net. Ze willen niet bedot worden en zijn voorzichtig voor eventuele virussen die online verspreid zijn. Print advertenties daarentegen, vormen geen bedreiging. Een advertentie die geprint is op glanzend papier, laat een indruk na. En vooral volledige pagina’s zijn visueel zeer aantrekkelijk in tegenstelling tot de online reclame die vaak op elkaar geplakt staat.
maquinacreative-design.jpeg
  • Hotel- en toerisme: Een hotel verkoopt een beleving aan zijn klanten. Het stelt bezoekers van de site gerust wanneer mensen zien wat ze bij aankomst mogen verwachten. Sfeerfoto’s van de kamers of USP’s van het hotel in een slider of carrousel zorgen voor aandacht. De tip die we hier kunnen meegeven: zorg voor het automatisch, doch subtiel wisselen van slides.
  • Grafische sector: De aandacht trekken in één oogwenk is hier het doel. Bezoekers van je site moeten overtuigd worden van je kunnen door middel van foto’s in je portfolio. Werken met opvallende beelden in een carrousel is hier dé boodschap. Het vermijden van al te veel tekst op de slides zal helpen meer aandacht op de beelden te vestigen.
  • Interieurontwerp: Veel consumenten hebben een duwtje in de rug nodig om te zien hoe een ruimte kan omgevormd worden tot hun droomwoning. Afgewerkte projecten in de kijker plaatsen met een carrousel is steeds een goed idee. Zorg wel voor eigen referenties en professionele fotografie. Een slechte belichting kan een interieur er volledig anders doen uitzien, en uw werk te weinig waarde aandoen.

Kort door de bocht geldt als algemene richtlijn dat hoe grafischer en beeldender een sector is, hoe nuttiger het gebruik van een slider of carrousel kan zijn. Is esthetiek of een totaalbeeld belangrijk voor de verkoop van jouw product? Denk dan toch maar 'ns na over zo'n fotoslider.

Dieter Rams — Industrieel designer

Good design is as little design as possible
Creative Culture - Maquina

Zoals popqueen Beyonce altijd zingt: Freedom, freedom oh!

Benieuwd naar wat wij met een beetje vrijheid kunnen doen? Stuur ons je briefing door, vertel wat je doelen zijn en voor je het goed en wel beseft zitten wij met een creatief concept bij jou aan tafel. Al dan niet met een lekkere kop koffie. Of thee. Dat mag ook.

Ja, overtuig me met een creatief concept!

Maquina reclamebureau team

Met Maquina en je user feedback aan de slag

Eerlijk, wij kunnen niet wachten om met een nieuwe uitdaging aan de slag te gaan. Voel jij je ook geïnspireerd om met je communicatie de innovatieve toer op te gaan? Dan zijn wij graag de stuurman op jouw piratenschip, cap'tain!

Neem snel contact met ons op. We bekijken graag je vraag!

Mobiele websites en snelheid
Maquina papierstalen

Zin om te komen snuisteren in onze kast vol papierstalen?

Dat kan! Laat ons even weten wat je precies met je folder, flyer, brochure of magazine wil bereiken en dan zoeken we graag mee naar een gepaste papiersoort én ditto vormgeving. Handig toch?

Laat ons weten wat je van plan bent!

Welk alternatief voor een carrousel gebruik je dan?

Als je sector niet tot één van de bovenstaande behoort stelt zich natuurlijk al snel de vraag wat dan wél moet gebruikt worden in plaats van een slider of carrousel. Wij bieden je hieronder alvast enkele opties.

De voordelen van crossmedia.

Het grootste voordeel van crossmedia is dus betrokkenheid en interactie met de klant. Zoals eerder vermeld wordt hierdoor de klantenbinding versterkt. Anderzijds kan via crossmedia en het gebruik van meerder kanalen een grotere doelgroep bereikt worden. Verder kunnen apps en sms’en ook financiële opbrengsten binnen brengen.

Waar heb je crossmedia al gezien?

Je kent zeker en vast zelf al wat voorbeelden van crossmedia. Heb jij onlangs gestemd via sms op het Eurovisie Song Festival? Of heb je ooit een ‘hopelijk’ winnende code vanop een blikje cola ingevuld op hun website? Dan heeft crossmedia ook jou al bereikt. Het kan ook verder gaan. Denk maar aan Shazam die gebruikt wordt om een reclame op tv te streamen en deze brengt je dan tot bij de website. Of het scannen van een QR-code of een beeld van een affiche die je extra interactie brengt, de mogelijkheden met crossmediale campagnes zijn legio.

Heb je vragen over crossmedia campagnes of hulp nodig bij je communicatie?

Samen met Maquina breng je jouw verhaal tot bij je de juiste personen.

Wil Je Sporten T-shirts, rollup banners en app

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is de manier waarop een onderneming zich voorstelt aan de buitenwereld. Een goede huisstijl is een krachtig middel en is zeer onderscheidend. Het is een weerspiegeling van de kwaliteit van het bedrijf en het merk. Sommige bedrijven zien een huisstijl enkel als het gebruiken van hun logo op alle mogelijke plaatsen, maar het omvat veel meer dan dat. Een huisstijl bestaat uit een woordmerk, beeldmerk, typografie, kleur en kenmerkende vormen. Maar het kan ook gezien worden als de sfeer binnen het bedrijf alsook de manier waarop met klanten omgegaan wordt.

Het woordmerk is het logo zoals dat van Nike of Twitter. Het beeldmerk is dan het symbool dat het merk vertegenwoordigt, zoals het vogeltje dat iedereen (her)kent. De typografie is de manier waarop met het lettertype en kleur gespeeld wordt. Denk bijvoorbeeld aan de sierlijke Coca Cola letters. Al deze elementen samen zorgen ervoor dat een huisstijl herkenbaar is voor de klanten of doelgroep.

maquinacoca-cola.jpg

Branding van het wagenpark zorgt ervoor dat de mensen zien wie je bent. Het versterkt je imago en corporate identity. Denk maar aan de wereldberoemde Coca-Cola trucks die rondrijden tijdens de kerstperiode.

Is bestickering van het wagenpark iets voor mij?

Wagen branding of wrapping is zeer effectief voor voedings- en drankbedrijven, verzekeringsmaatschappijen, farmaceutica of producten die verspreid worden aan de eindconsument.

Natuurlijk kunnen B2B bedrijven profiteren van vehicle branding om hun corporate identity te versterken en naamsbekendheid te verwerven bij het publiek.

  • Toon een duidelijk voordeel
    Hoe mooi de enveloppe en papier ook zijn, zonder voordeel voor jouw klant, volgt er geen respons. Toon niet enkel jouw bedrijfslogo en beloftes, maar zorg voor een aantrekkelijke aanbieding naar jouw klanten toe.

 Respons verhogen

  • Vraag om respons
    Een direct mailingcampagne moet voor zichzelf spreken. Zorg dus dat hij duidelijk in elkaar zit en dat duidelijk is wat van de klant verwacht wordt. Zorg er dan ook voor dat je vraagt om respons. Geef ze ook verschillende mogelijkheden om te reageren. Wanneer je 3 opties geeft, zal de middelste meest respons opleveren. 

  • Maak antwoorden makkelijk
    De grootste reden van afhaken is door onduidelijkheden. Zorg dus dat duidelijk is wat de volgende stap is. Mensen kiezen voor gemak en momenteel is dit respons via de website. Belangrijk is dus om je landingspagina basic en clean te houden. Zorg dat alle gekende info reeds automatisch ingevuld is op het online antwoordformulier, hou het kort en krachtig. De respons op je mailing campagne zal zichtbaar hoger liggen.

De inhoud van je direct mail

  • Zorg dat je direct mailing ‘KISS’ is
    KISS, beter gekend als ‘Keep It Short & Simple’ zegt op zich meer dan genoeg. Je direct mailingcampagne heeft slechts enkele minuten om een indruk na te laten. Hou ze dus simpel en zorg dat wat echt moet opvallen eruit springt.

  • Stem je print mailing af op de beslissingsnemer
    Zorg ervoor dat je mailing bij de juiste persoon terecht komt. Een direct mail die bij de verkeerde persoon komt gaat snel verloren. Daarbij, kan een goed gerichte direct mailing zeer gepersonaliseerd werken en de juiste reacties teweeg brengen.

2. Kies voor een register en sfeer

Net zoals taal een register heeft, heeft een huisstijl dat ook. Speelse fonts, flamboyante vormen en opvallende kleuren zijn misschien minder aangewezen voor een verzekeringsmaatschappij , maar in de speelgoedbranche kunnen alle kleuren van de regenboog dan weer wel. Aan het zakelijke uiteinde van het spectrum kan een welgekozen, stijlvol lettertype zelfs al voldoende zijn, en aan het speelse uiteinde kan je kiezen voor een mascotte (een dolfijn, beer, zeemeermin) die je dan ook in andere communicatie kan uitspelen. Elke branche heeft een eigen imago en identiteit, een passende corporate identity.

Augmented reality staat immers voor elke toepassing waarbij een beeld van de werkelijkheid wordt verrijkt door virtuele elementen. Sensordata of andere data verrijkingsmiddelen zorgen ervoor dat je app extra informatie krijgt over de omgeving waarin je je bevindt. Commercieel gezien zorgt augmented reality ervoor dat er geen grenzen meer bestaan. Je kan naast een mascotte lopen of je consumenten met open mond achterlaten. Maar ook informatief, recreatief en educatief biedt augmented reality vele mogelijkheden.

Print advertenties in magazines - Maquina
Marketingconcept uitwerken Maquina

Wat is een marketingconcept?

Een marketingconcept bestaat uit verschillende onderdelen. De belangrijkste onderdelen hiervan zijn:

  • Marketingplan
  • Visueel concept
  • Rode draad (of tone-of-voice)

 

Brand identity en marketing: schakels in dezelfde ketting

 

 

Dat lijkt duidelijk niet? De basis van goed grafisch ontwerp is het onderscheiden van hoofd- en bijzaak. Designers zijn er dan ook op getraind om de belangrijke punten uit een tekst, foto of briefing te halen en die in de kijker te zetten. Dit is een eerste denkwijze die onder design thinking wordt gezien: het focussen op de hoofdzaken, om nadien te kijken welke zaken een meerwaarde betekenen wanneer ze worden toegevoegd.

 

Waarom?

Bezoekers hebben het geduld niet meer om te wachten en ‘swipen’ door naar de volgende in de rij als het hen te lang duurt. Online design is dus een oefening geworden tussen enerzijds verrassen en vasthouden en anderzijds de snelheid.

Het doel van een creatief bureau blijft vandaag nog steeds hetzelfde: emoties oproepen die het hart van het doelpubliek beroeren en reactie uitlokken. Maar op mobiele versies schiet men daar nog teveel in de tegenovergestelde richting. Bezoekers geraken gefrustreerd door ofwel slechte usability, ofwel door het wachten op de pagina - die er ‘eeuwen’ over doet om de mooie beelden in te laden. Als de bezoeker niet wacht, is het vele werk en het mooie ontwerp zinloos geweest.

En nee, dit ligt niet enkel aan de developer.

Het is iets technisch. Dat is inderdaad het eerste excuus wat in je opkomt. Deels is dit waar, maar als de ontwerper beslist om een handvol lettertypes te integreren en de website te overladen met beelden en animaties ligt de schuld vooral bij hem. Developers kunnen dan enkel optimaliseren.

Wat kunnen wij (designers) doen?

In verband met mobile design baseren we ons best nog op een 3G snelheid. Wifi is al wijd beschikbaar maar je schikt je best naar het ‘worst case scenario’. Een laadsnelheid van 3 seconden op 3G is een maximum. Duurt het langer dan klikt de surfer door.

Designers moeten er ook niet standaard van uitgaan dat een responsive website enkel een herschikte versie is van de desktop versie. De gedachtengang moet anders zijn:

Wat is het belangrijkste doel van een mobiele surfer op de website die hij/zij bezoekt? Dit doel moet hét basispunt zijn en de rest moet er rond worden gebouwd rekening houdend met de gebruiksvriendelijkheid.
Je mag dit ook niet zien als een beperking. Offline ontwerpt men toch ook niet in quadri als het een zwart-wit advertentie is, of je produceert ook geen 30 seconden video voor een 6 seconden Youtube bumper ad.

 

Waarom is een huisstijl belangrijk?

Een huisstijl zorgt voor herkenbaarheid en het bouwt aan je imago. Het zorgt dat mensen zichzelf kunnen identificeren met een merk. Denk maar aan alle reacties die veranderingen aan de Facebook-look teweeg bracht. De huisstijl is een cruciaal onderdeel van je imago en het zorg ervoor dat een onderneming zich kan onderscheiden en zijn kernwaarden kan naar voor brengen zodat de doelgroep hierin herkenning vindt.

Lees hier welke diensten Maquina aanbiedt rond imago, huisstijl en branding!

De waarde van branding voor je wagenpark

De waarde van reclame wordt uitgedrukt in ‘kost per duizend vertoningen’. Zo kan makkelijk vergeleken worden hoeveel je waard bent te betalen per medium. Dit is hetzelfde als wanneer je een tv spotje zou laten maken. Bij belettering van wagens is het niet altijd even makkelijk om te zeggen hoeveel mensen de reclame zien, daarom is deze een stuk goedkoper.
Roadmark Inc schatte voor ons het aantal vertoning van car branding in naar gelang type weg:

tuinen-tas-drieluik2.jpg

3. Kies al dan niet voor kleur in je huisstijl

Met kleur kan je knallen (het rood van Coca Cola), of ook sereen zijn (het wit en zilvergrijs van Apple). Niks verkeerds mee, want beide logo’s staan overal ter wereld in zowat alle logo top 10-lijstjes. Uiteraard liggen ook heel wat andere kleuren voor de hand: groen wordt vooral gebruikt in de land- of tuinbouwsector, blauw wordt al snel met zakelijkheid geassocieerd, en kleuren zoals geel en oranje zullen kinderen aanspreken. Ook hier kan zwart-wit voldoende zijn; denk maar aan het logo van Mercedes-Benz. Raadpleeg enkele kleurengidsen om te zien welk kleur best bij jouw imago en corporate identity aansluit.

Augmented reality: realistisch voor elk bedrijf!

Hieronder tal van voorbeelden van grote bedrijven en kleppers. Om je een goed beeld te geven van wat augmented reality kan bewerkstelligen. Maar het kan ook al slim op kleinere schaal voor KMO’s. Wil je een campagne pimpen met een elementje augmented reality? Contacteer ons dan vandaag nog!

Hoe meer je jouw marketingconcept uitwerkt en hoe meer onderscheidend je marketingconcept is, hoe makkelijker het je doelgroep zal kunnen bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het marketingconcept van Apple. Zij slagen erin een volledige community op te richten rond hun merk. Blijf inspelen op de behoeftes van je doelgroep en zorg voor een open communicatie.

Het marketingplan, de kern van je concept

In jouw marketingplan zorg je voor een opsomming van alle acties die je als bedrijf zal ondernemen om je doelmarkt te benaderen. Een goed uitgedacht marketingplan draagt bij aan je succes en zorgt ervoor dat je doelen m.b.t. winstgevendheid makkelijker behaald worden
Een marketingplan omvat vele zaken. Deze belangrijke stappen helpen je daarbij:

  • city-marketing-lights-night.jpg
  • radio-1.jpg
  • pexels-photo.jpg
  • maquinacreative-design-in-group.jpg
2017-03-02-093336.jpg

David Craib — Graphic Designer

Design should never say 'look at me'. It should always say 'look at this'.

Peter Remans

Maquina houdt er zichzelf aan om hierin een voorbeeld te zijn en alle nodige crossmedia tools zo gebruiksvriendelijk maar toch volgens het vooropgestelde branding & concept in te zetten. Snelheid op mobile is een belangrijk punt in UX.

Landelijk

31.000

Voorstad

35.000

Stedelijk

48.000

Secundaire straten

68.000

Stad kernstraat - hoofdmarkt

93.000

Stad kernstraat - secundaire markt

131.000

 

Tot de app interface toe!

Ouch, dat vereiste een snelle branding... Maquina schoot als een speer uit de startblokken en trok een verschroeiende spurt: een nieuw logo, roll-up banners voor op de events in de Ghelamco Arena, t-shirts voor de hostessen én het design voor de interface van de scoremetingsapp werden in een recordtempo klaargestoomd. Deze app werd getekend in functie van de data die op schermen getoond werd en is attractief gemaakt door het gebruik van vlotte animaties van grafieken en cijfers.

Zelfs Usain Bolt kan niet bijbenen!

Klant: www.wiljesporten.be

 

En als laatste enkele korte tips om in gedachten te houden

  • Gebruik alleen foto's wanneer deze ook een voordeel laten zien.
  • Houdt de teksten kort en simpel, gebruik geen te moeilijke vaktermen.
  • Zorg dat alle vragen na het lezen van je mailing beantwoord zijn.
  • Gebruik actiekleuren, laat zaken eruit springen.
  • Zorg voor prikkels zoals een tijdelijke actiedatum.
  • Geef steeds 3 reactieopties op mailings. Mail, bellen, website.
  • Test, test en test opnieuw tot je de gewenste conversie hebt bereikt.
The Meaning of Colors - Betekenis van de kleuren

Hoe jij jouw magazine marketing kunt maximaliseren

Volgende tips zijn zeer belangrijk wanneer het aan komt op adverteren in magazines. Net als op elk gebied in de marketing, is er geen vaste succesformule voor je campagne, maar er zijn vast en zeker enkele do’s en don’ts wanneer het gaat rond reclame maken voor je diensten of producten. Deze tips zullen je alvast helpen om je strategie wat efficiënter te maken.

 

marketingconcept maquina

De eerste stappen focussen zich op jouw bedrijfsniveau:

  1. Bekijken en vaststellen van de uitgangspositie
  2. Situatieanalyse uitvoeren en de huidige markt in kaart brengen
  3. Uitvoeren van een SWOT-analyse om jouw positie te bepalen
    = Oplijsten van sterktes en zwaktes intern, opportuniteiten en bedreigingen extern.
  4. Uitwerken van een confrontatiematrix waarin je de resultaten uit je SWOT-analyse gebruikt om opossingen te vinden. Bv: een opportuniteit dat een zwakte kan opheffen.
  5. Het bepalen van je doelpubliek (segmentatie van de markt) en van de bedrijfsdoelen
  6. Vervolgens jouw bedrijfsstrategie bepalen
  1. Rasterweergave (Grid approach): de inhoud die je normaliter in een carrousel plaatst neemt minder ruimte in wanneer je ze in een raster plaatst. Surfers kunnen sneller een overzicht in zich opnemen en navigeren sneller naar de juiste content. Een webdesigner kan je helpen om alsnog de meer belangrijke zaken extra in de kijker te plaatsen.
  2. Één primaire banner: bij het gebruik van slechts één banner moet je de oefening maken om de belangrijkste info weer te geven en de aandacht van je bezoeker te trekken. Via het CMS van je website kan je deze banner aanpassen, naargelang de periode dat vraagt.
  3. Overloop patroon: deze optie gaat goed samen met responsive design. Het zorgt ervoor dat je zoals bij vastgoed, matchende en aanbevolen inhoud kunt weergeven. Het toont soortgelijke inhoud, maar zonder de surfer te overweldigen. Zorg er wel voor dat je voldoende visuele signalen geeft om duidelijk te maken dat er extra informatie gevonden kan worden indien de bezoeker dat wenst.
  4. Targeted homepage: is het belangrijk om verschillende info weer te geven op je homepage? Ga dan verschillende doelgroepen targetten en pas je homepage daaraan aan. Het zorgt voor hogere conversies doordat je specifieker gaat weergeven waarnaar een bezoeker zoekt. Gebruik A/B testen om te controleren of je dit juist aanpakt. Dit is iets meer werk voor specialisten, maar laat dat nu net ook zijn wat je bij Maquina kan vinden.

 

Nood aan een verfrissende blik op de vormgeving van jouw website?

 

Brand identity en marketing lijken soms verwarrend veel op elkaar. Ze worden vaak door elkaar gehaald, maar hebben toch elk hun specifieke eigenschappen en doelstellingen. Vandaag wordt een brand identity vaak nog enkel vanuit een offline standpunt bekeken, maar het is dringend nodig om de combinatie te leggen met de online wereld. Een bureau dat enkel offline reclame doet of enkel online marketing, is dus niet de ideale partner. Je bent als merk tenslotte toch ook nooit in slechts 1 van de twee werelden aanwezig.

 

 

Deze quote leert ons meteen het primaire doel van design (en dus ook design thinking): het ontwikkelen van een werkende oplossing. Pas wanneer je hebt bepaald welke strategie je zal aanwenden om een doel te bereiken, kan je nadenken over de vorm, grafiek en afwerking van de tool. Hierdoor wordt je als het ware gedwongen op vanuit de oplossing te denken, en dan pas aan de details rond de uitwerking ervan. Je zal merken dat wanneer je deze manier van denken aanwendt, je tot resultaten komt die beter bij je oorspronkelijke vraag passen.

 

 

Wij creatieven zijn al altijd in staat geweest om opvallende ontwerpen te creëren, welk medium het ook is of was. Zodra we het concept van snelheid standaard meenemen in ons ontwerp zullen bezoekers deze ook ten volle kunnen ervaren op mobiele apparaten.

  • immoacasa-auto-mozaiek.jpg
  • lamont-camionette2.jpg

Henry Ford — Industrieel

If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.
Rexel applicatie design en animatie

Wens je meer informatie rond direct mailing? Neem dan contact met ons op! We helpen je met plezier verder.

4. Kies voor leesbaarheid

Al te knotsgekke ideeën creëren visuele drukte en dat is nefast voor een huisstijl. Hoe langer je bedrijfsnaam, hoe meer je moet opletten. Speel ook niet té veel met de fonts of de letters, want anders wordt het een spelletje abstracte namen raden. Een welgemikte font of een grafisch element, al dan niet gecombineerd, kan al ruim voldoende zijn: denk maar aan Nike en zijn swoosh – die kunnen apart of samen worden gebruikt. Hou ook wat ‘lucht’ over voor een eventuele baseline, zodat die niet verstikt onder de visuele zwaarte van logo en font.

5. Vergeet regel 1-4

Zoals altijd met grafische richtlijnen: tart deze regels als het eindresultaat sterker is dan wanneer je binnen de lijntjes kleurt!

Daag ons vooral niet uit, of juist wel ;-)

Ray-Ban Virtual Mirror app - Maquina

Augmented reality, commercieel bij Ray Ban.

Online shops blijven terrein winnen, zeker nu ook de laatste barrière wordt opgeheven: mensen willen de producten voelen, beleven, …. Daarom zocht Ray Ban zijn toevlucht tot augmented reality – want je wil toch wel even kijken of de zonnebril je daadwerkelijk staat. Ray Ban ontwikkelde op hun site een Virtual Mirror app. Je kan hun assortiment brillen opzetten en als je met je hoofd beweegt, kan je zien of de bril je staat vanuit verschillende hoeken.

Benieuwd? Bekijk hier hoe de Virtual Mirror app werkt.

Magazine printadvertenties maquina
  • Adverteer in de juiste publicaties. De moraal van het verhaal gaat erom dat niet elk magazine het juiste magazine is om te adverteren. Je advertentie moet zichtbaar zijn in de juiste magazines en tijdschriften om resultaten te boeken. Zoals we eerder aangaven, heeft elk magazine zijn eigen doelgroep en mission statement. Ga dus op zoek naar de uitgaves die matchen aan jouw doelgroep en product of dienst.
  • Gebruik de juiste titels en ondertitels. Titels moeten de aandacht trekken, terwijl ondertitels extra informatie moeten geven. Met een snelle scan van jouw advertentie moeten lezers in staat zijn om te weten wat je verkoopt en wie je bent (de naam van je zaak).
  • Gebruik enkel hoge resolutie. Niets komt slechter over dan een korrelig beeld. Advertenties die in een te lage resolutie uitgegeven worden missen hun doel. Kies daarom minimaal voor 300dpi, ongeacht de uiteindelijke grootte van de advertentie.

Deze actiepunten vinden plaats op het vlak van marketing:

  1. Het bepalen van de marketingdoelstellingen, let erop dat deze meetbaar zijn
  2. Het ontwikkelen van de marketingstrategie, en daaruit voortvloeiend:
  3. Specificiëren van de marketinginstrumenten:
    Welke tools zet je in om je marketingdoel te bereiken? Meestal zal dit een mix zijn tussen online en offline tools: advertenties, brochures, campagnebeeld, website, microsite, affiliate, social media, ... 
  4. Het maken van een activiteitenplan, dit omvat alle marketingacties die ondernomen zullen worden. Zowel acties op reclamevlak als sociale media en website
  5. Analyse, feedback en bijsturing.

Je brand identity of merkpositionering zorgt dat je jouw merk of bedrijf kunt onderscheiden van andere spelers op de markt. Hierbij horen bv. een huisstijl met vast kleurenpatroon, logo, naam of symbool. Marketing is hierbij de tool om de brand identity tot bij de consument te brengen. A means to an end.

Marketing zorgt voor een actieve promotie van een merk en kan dus eerder als push-strategie gezien worden. Dit terwijl de branding van het merk een pull-strategie is. Ze wordt op voorhand samengesteld en geeft het merk een identiteit waarmee consumenten zich kunnen identificeren.

 

 

Peter Remans - Co Owner & Creative Director Maquina

ik help je graag bij het creëren van een performant crossmediaal verhaal.

Heb je na het lezen van dit blogbericht enkele vragen rond je eigen website, webshop of app? Geef ons een seintje.
Ik zoek, samen met het team, graag mee naar de juiste oplossing!

Groeten, Peter

Wat is een goede branding voor mijn wagenpark?

Less is more:

Een opvallend en eenvoudig ontwerp maakt de beste indruk. Een slogan of baseline kan onderscheidt bieden ten opzichte van de concurrentie.

het logo is het belangrijkst:

Het publiek zal sneller uw logo onthouden indien het opvalt. Zorg dus dat deze prominent aanwezig is op de bestickerde / gewrapte wagens en net iets anders dan die van uw concurrenten.

Je doel is actie teweeg te brengen:

Mensen onthouden een website makkelijker dan een telefoonnummer. Zorg ervoor dat de potentiële klanten onthouden wat ze zien en dat ze je makkelijk terug vinden online.

Wil jij op een efficiënte manier gezien worden door potentiële klanten? Maquina werkt samen met jou het perfecte ontwerp uit voor het bestickeren en branden van je wagenpark.

Contacteer ons nu en dan zit jouw marketing ‘gewrapt’!

 

Design thinking staat in tegenstelling tot het denken vanuit bv. de technische mogelijkheden. Als je een brainstorm start met de gedachte dat de oplossing moet passen in wat technisch makkelijk op te lossen lijkt, zit je onmiddelijk een stuk beperkter in de mogelijkheden. Design thinking zoekt naar een oplossing voor de gebruikers van je dienst of product. Je klanten dus. Voor de technische haalbaarheid of het inpassen in bestaande tools of stramienen zijn altijd oplossingen te vinden.

We pretenderen hier uiteraard niet dat je voor elk probleem steeds opnieuw het wiel moet heruitvinden. Door het denken vanuit het gebruikspatroon van je klanten benader je problemen en vraagstukken vanuit een opener en vooral realistischer beeld, waardoor de uiteindelijk uitgewerkte tool betere resultaten zal boeken. Henry Ford, die je wel kent van z'n gelijknamige bolides, had dit al snel door. Hij keek niet enkel naar de vraag van z'n doelgroep, maar ook naar de nood van hun vraag: zichzelf sneller, efficiënter en comfortabeler verplaatsen. Deze visionaire denkwijze resulteerde enerzijds in bovenstaande legendarische quote, en anderzijds in een merk dat ook nu nog staat als een huis.

Design thinking methodes

Natuurlijk is bovenstaand omschreven werkwijze slechts een deel van de koek. Je moet als merk ook de nodige methodiek aanwenden om deze denkwijze te kunnen omzetten in bruikbare en correcte input. En dat laatste is niet onbelangrijk: correcte input. Je kan door brainstorms en zogenaamde ideation de meest fantastische ideeën op tafel gooien, maar ze zijn allen waardeloos als je doelgroep er op het eind van de rit geen snars van begrijpt. Testen maar dus. Het is om die reden dat we bij Maquina de 5D-aanpak in het leven hebben geroepen:

  1. Doelstelling
  2. Doelpubliek
  3. Domein
  4. Distributie
  5. Design

Deze 5D-aanpak is voor ons een prima leidraad gebleken voor zowat elke briefing die we onder onze neus geschoven krijgen. De elementen in dit lijstje staan ook bewust in deze volgorde. Ze helpen ons stap voor stap de doelen, hopes en dreams van een merk, product, dienst of organisatie te definiëren en zo tot gerichte oplossingen te komen.

Contacteer ons voor meer info:

Zelf een identiteit nodig die jouw imago en de juiste visie uitstraalt? Bekijk even onze creaties. 'If you like what you see': contacteer ons vandaag nog op hello@maquina.be of bel ons op 051 14 01 74. We creëren een huisstijl volgens de regels van de kunst (of lappen die vierkant aan onze laars).

No Ad NYC augmented reality - Maquina

No AD NYC maakt augmented reality ontspannend!

Ben je het beu dat je in het straatbeeld wordt bedolven door advertisements? Heb je zin in iets meer kunst en cultuur op onze openbare plaatsen? NO AD vond hier een oplossing voor. In New York kan je met de app advertisements scannen en NO AD vervangt de commercieel geladen boodschappen door kunstwerken. Je ziet, augmented reality biedt ook doeleinden aan haaks op commerciële aspecten.
Bekijk hier de virtuele kunst doorheen New York!

  • Gebruik afbeeldingen om de advertentie te verbeteren. Een advertentie met veel afbeeldingen kan zwaar overkomen. Ga daarom voorzichtig te werk met het gebruik van beelden. Opvallende beelden zijn goed om de aandacht van lezers te vangen, maar zorg dat deze smaakvol en in de stijl van het tijdschrift zijn. We willen lezers niet afschrikken met een overvloed aan beelden en wat vooral belangrijk is, is dat ze weten wat we verkopen!
  • Testen vóór publicatie. De meeste ontwerpers weten dit al, maar het is verstandig om een kwalitatieve print te maken vooraleer de definitieve beoordeling. Het zien van je advertentie geeft je een idee van hoe je ad eruit zal zien in het magazine. Het is makkelijker om feedback te ontvangen over de effectiviteit op papier.
  • Proeflees je advertentie. Het is niet nodig om te zeggen dat je een advertentie moet proeflezen, maar het is beter te herinneren dan vergeten. Niets is minder geloofwaardig voor je printadvertentie dan een grammaticale fout. Als je geen aandacht besteedt aan dergelijke zaken in je advertentie, zullen je lezers twijfelen aan de kwaliteit die je aanbiedt.

Adverteren in tijdschriften en magazines is een groot onderdeel van een marketingstrategie die in dit digitale tijdperk zeker niet over het hoofd moet gezien worden. Print is niet dood, en printadvertenties dus zeker ook niet.

 

 

Contacteer nu Maquina en wij werken vol overtuiging jouw campagnes uit!

SWOT analyse - Maquina
  • huisstijl-ontwerp.jpg
  • huisstijl-mappen.jpg
Anatomy 4D augmented reality - Maquina

Educatieve augmented reality met de Anatomy 4D app

Biologie of meer bepaald anatomie studeren op een blad papier is niet altijd eenvoudig. Je hebt geen dieptezicht en het is moeilijk te zien of de spier nu onder, naast of boven een zenuw ligt. Augmented reality biedt hier opnieuw een oplossing. Je kan het menselijk lichaam in 3D bekijken en bepaalde lichaamsdelen elimineren.

Zie hier de toepassing van Anatomy 4D

Het visueel concept en tone-of-voice

Met het visueel concept, bedoelen we het campagnebeeld of centrale beeld dat je onderneming moet kenmerken. Denk hierbij aan de kerstman van Coca Cola die elke winter terug keert. Dit is één van hun campagnebeelden en visuele concepten die de rode draad vormen doorheen hun marketing. De tone-of-voice is rood en plezier. In elke campagne wordt de nadruk gelegd op plezier hebben. De altijd herkenbare rode huisstijl is een gevolg hiervan. Ook de website, flyers, affiches en ga zo maar door. Alles is op elkaar afgestemd en vormt één geheel.

Waarom overstappen naar een nieuw marketingconcept?

We hebben nu reeds enkele zaken opgesomd waarom het belangrijk is om een goed marketingconcept te ontwikkelen. Hier tonen we nog enkele redenen waarom het nu tijd is om jouw marketingconcept bij te stellen of te vernieuwen:

  • Niet bereiken van jouw doelmarkt.
  • De lancering van een nieuw product of dienst.
  • Stijgende concurrentie die je voor wil blijven.
  • Veranderende behoeften van je klanten.
  • Naamsbekendheid verhogen of verduidelijken van je marktpositie.

 

De ideale brand identity is tijdloos

Een marketingcampagne loopt vaak over vooraf bepaalde en vaak beperkte tijd, terwijl de brand identity een leven lang meegaat. Denk maar aan de rode huisstijl van Coca Cola, die de tijd met verve lijkt te doorstaan. Hun marketingcampagnes daarentegen krijgen steeds opnieuw een nieuwe twist. Denk aan de CocaCola light delivery man of de kerstcampagne met feeëriek verlichte trucks.

Een goede marketingmix zorgt ervoor dat consumenten je product of dienst overwegen en kopen. Je brand identity zorgt ervoor dat ze je merk kennen en trouw blijven. Dit is de zogenaamde top-of-mind die elk merk nastreeft.

 

sketch-design-thinking

Ook zin gekregen om samen uit te zoeken waar Augmented Reality past in jouw marketingcampagne? Neem contact met ons op en samen werken we jouw campagne uit!

Hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw marketingconcept?
Maquina helpt je met de volledige uitwerking.

Contacteer ons voor meer informatie!

 

website-imoya3.jpg

Je brand identity in de offline en online wereld

Vroeger was je brand identity een louter offline gegeven. En nu, zelfs met de komst van het digitale tijdperk, wordt bij de ontwikkeling van je brand- of corporate identity nog te weinig rekening gehouden met de online toepassing ervan.

Brand identities zijn vandaag namelijk onlosmakelijk verbonden met de online wereld. Belangrijke vraagstukken zijn: “Hoe wil ik mijn merk online vertegenwoordigen?”, “Via welke kanalen wil ik mijn merk bekend maken?”, “Wat is de kernboodschap van mijn merk en hoe breng ik ze bij de consument?”. Doordat bijna elke consument nu ook online te vinden is, moet de brand identity zowel offline als online gevormd worden. Wist je trouwens dat niet enkel je website responsive kan worden gemaakt, maar je logo evenzeer? Echt waar, sla er de logo's van multinationals als Nike, Disney of Chanel maar eens op na. Je zal merken dat hun logo's op mobiele toepassingen of kleine schermen tot de loutere essentie worden teruggebracht. Perfect mogelijk, gezien ook dan iedereen het logo van ver herkent.

Doelstelling

Logischerwijs is het bepalen van de doelstelling van een campagne de meest essentiële vraag die uit de briefing naar voor moet komen. De doelstelling zal ook de aard van de campagne en de uiteindelijke opgeleverde tools sterk beïnvloeden. Gaan we sensibiliseren of commercieel promoten? Moeten nieuwe of bestaande markten worden aangesproken? Neemt de klant beslissingen aan de hand van emotionele of rationele parameters? Stuk voor stuk elementen die voor ons als jouw creatieve partner noodzakelijke info zijn.

Doelpubliek

Eenmaal we het doel van de marketingactie of campagne hebben gedefinieerd, bekijken we wie de beoogde doelgroep is. Aan de hand van het opmaken en omschrijven van persona's brengen we in kaart wie potentieel in het product of de dienst is geïnteresseerd en wat die specifieke persoon kenmerkt. In sommige gevallen spreken we over tien persona's, bij andere campagnes slechts over één. Een specifiek persona kan bijvoorbeeld een mobiele bezoeker van je website zijn. Of een professionele mobiele bezoeker van je website. Of een professionele mobiele bezoeker van je website die zich op een beurs bevindt waar jij net met een stand aanwezig bent. 

Het uitwerken van de verschillende doelgroepen doe je best zo gedetailleerd mogelijk, maar niet al te gedetailleerd. Om het even makkelijk te maken. We vragen ons bij elk element af 'maakt deze parameter een wezenlijk verschil in de aanpak van deze doelgroep?'.

Weten we trouwens genoeg van deze doelgroep? Of denken we het te weten? Niets is zo moeilijk als je verplaatsen in de gedachtengang van een 6 year old. Testen dus. Kan die toffe billy, ons zes jaar oude testobject, makkelijk met de app op een touchscreen overweg? Of vindt 'ie het maar een saaie bedoeling? Herkent hij alle clickable zones?

User tests, panelgesprekken en monitoring leveren je onweerlegbare resultaten op. De user liegt nooit.

Domein

In welk domein is jouw dienst, product of onderneming actief? Is dit een erg brede markt, zoals voor FMCG (Fast Moving Consumer Goods), of een hele specifieke nichemarkt? Uiteraard is hier niet enkel je eigen positie van belang, maar ook die van je concurrenten. Kijken we aan tegen een sterk concurrentiële markt, of sta je stevig als marktleider in je schoenen? Het is vooral belangrijk dat je hier je beloftes als merk kan waarmaken. Can you walk the talk?

Distributie

Aan de hand van de nu bepaalde doelstelling, doelpubliek en domein kan de brainstorm zo stilaan beginnen. Er is nog één parameter die vaak in de loop van de brainstorm wordt toegevoegd, omdat die sterk afhankelijk is van het idee. De distributie: hoe krijgen we dit plan of idee bij de beoogde doelgroep. Hoe verpakken we deze informatie op de meest efficiënte manier? Volstaan statische beelden als advertentie of hebben we een audiovisueel geheugensteuntje nodig?

Design, eindelijk!

Je ziet het goed. Design is pas de laatste stap in het proces van design thinking. Pas als de strategie en het idee goed zijn bepaald gaan we met potlood, markers en tekentablet aan de slag. No designing before this point zeg maar, op een paar eenzame doedels en schetsen na dan.

Het moge duidelijk zijn: bij de zoektocht naar een creatief concept springen we niet blindelings achter onze schermen om als een door z'n muze gekuste kunstenaar te beginnen ontwerpen. We gaan stap voor stap de briefing na, stellen zekerheden in vraag en durven ook onze ideeën genadeloos naar de prullemand verwijzen. Eenmaal de strategie op punt staat kunnen we ons zo met volle aandacht op het designwerk storten. En vergis je niet, dat is nog altijd waarom we elke dag met een glimlach de deur van ons kantoor opengooien.

...Of stopt het toch nog niet?

Neen! Design thinking stopt inderdaad niet wanneer het design is opgeleverd en de tools werden verspreid. Er moet namelijk nog getest worden. The proof of the pudding is in the eating, weet u wel.

De uitgevoerde campagne wordt tijdens en na de looptijd gemonitord en geëvalueerd, om zo te kunnen bijsturen waar mogelijk. De lessons learned nemen we mee naar de toekomst voor een eventuele opvolgcampagne. De succesfactoren houden we bij om ook die opnieuw in te zetten of zelfs te versterken. Zo groeien we samen met onze klanten naar indrukwekkende resultaten. En da's zowel jou als klant als voor ons als creatief bureau de best mogelijke uitkomst.

 


Traditionele reclamebureau’s zijn vaak sterk in merkstrategie en identiteit, terwijl online marketingbureau’s hun specialisatie hebben in het feit dat ze vele disciplines meester zijn. Maak de overweging en ga bij voorkeur in zee met een bureau dat et beste van beide werelden combineert. Crossmedia for the win, zoals wij wel eens door kantoor laten schallen.

 

Nood aan een 360° view op jouw brand identity? Give us a shout.

 

Ook nood aan een frisse kijk op je communicatie?

Kan die interne brainstorm bij jou op kantoor ook een extra punch gebruiken? Op zoek naar een alternatief voor die campagne van vorig jaar? Maquina luistert graag naar jouw briefing, gaat er creatief mee aan de slag en presenteert je graag haar voorstel.