menu

#creativeculture: vrijheid aan de designer!

In de reeks #creativeculture wil Maquina een inzicht geven in de werking van een creatief agency om zo, in co-creation met haar klanten, betere en vernieuwende acties op poten te zetten. In deze blogpost breken we een lans voor de vrije rol van de designer in je communicatieplan.

Vrijheid, blijheid

We geven het grif toe: het is niet makkelijk om een soms volslagen onbekende creatieve spring-in-'t-veld carte blanche te geven. Je hebt allicht wel enkele horrorverhalen gehoord van briefings die totaal werden genegeerd of creatieve concepten die in de verste verte niet aansloten bij wat de oorspronkelijke vraag was. Zonde van je tijd, je budget en je goed humeur. Vaak zijn deze verhalen echter, minstens een tikkeltje, overdreven. Een beetje vrijheid of 'creatieve speelruimte' kan tot onverwachte, verrassende en prima resultaten leiden.

Het is om die reden dat bij Maquina, tijdens brainstorms, in eerste instantie niet te sterk wordt gefocust op zaken als budget of technische haalbaarheid. Hierdoor verval je snel in het denken binnen bestaande mogelijkheden. Een dooddoener voor de creativiteit. En wees eerlijk: je bent toch op zoek naar een unieke marketingactie?

Brief niet het hoe, maar het wat en waarom

De brainstorm bij ons op kantoor, die begint eigenlijk al bij jou in de vergaderzaal. Tijdens eerste verkennende gesprekken zal je ons vaak vragen horen stellen over de doelen die je voor ogen hebt. Wat is de bedoeling? Waarom net die doelgroep? Kan je me vertellen waarom je niet voor bioscoopreclame te vinden bent? Die vragen stellen we niet om blaadjes te vullen of om tijd te rekken, maar om jou als klant en je beoogde resultaten beter te leren kennen.

Die doelen, hopes en dreams vertaalt de project manager naar een interne briefing. In maximum enkele minuten worden zo strategen, marketeers en designers verteld wat precies de opzet van de campagne moet zijn. Overbodige of vanzelfsprekende informatie laten we achterwege: 'de advertentie moet passen binnen de huisstijl van het merk'. Zo focussen we op de doelen, niet op de limieten. En hup, de creatieve trein is vertrokken.

Tips voor een creatieve briefing en dito resultaat

  1. Vertel zo kort mogelijk wat het uiteindelijke doel van de campagne is.
  2. Omschrijf de stijl die je voor ogen hebt, maar verlies je niet in details.
  3. Zijn er duidelijke no-go's? Geef ze gerust mee.
  4. Overtuigen we je klant met emotionele of rationele argumenten?
  5. Praat, spreek of zing tegen ons: jouw feedback zorgt voor sneller resultaat.
Creative Culture - Maquina

Zoals popqueen Beyonce altijd zingt: Freedom, freedom oh!

Benieuwd naar wat wij met een beetje vrijheid kunnen doen? Stuur ons je briefing door, vertel wat je doelen zijn en voor je het goed en wel beseft zitten wij met een creatief concept bij jou aan tafel. Al dan niet met een lekkere kop koffie. Of thee. Dat mag ook.

Ja, overtuig me met een creatief concept!